Situasjonsanalyse av Varner
Bakgrunnsinformasjon om Varner
Frank Varner åpnet sin første butikk i Thorvald Meyersgate på Grünerløkka i Oslo i 1962. Butikken het "Frank Varner" og ble en stor suksess. Tre år senere åpnet nok en butikk i Oslo og én i Trondheim.
I 1967 ble navnet Dressmann lansert i forbindelse med en ny butikkåpning i Skippergata i Oslo. Siden den gang har de åpnet mange Dressmann-butikker.
Nye kjeder og konsepter
På 1980-tallet ble Cubus og Carlings en del av Varner.
I 1991 ble selskapet Bik Bok kjøpt opp. I 2001 gikk konsernet inn i et nytt marked gjennom oppkjøpet av Urban, en livsstilsbutikk med røtter i skate- og snøbrettmiljøet.
I 2002 ble Junkyard etablert, og i 2006 ble kjedene WOW og Volt etablert. Samtidig med etableringen av nye kjeder og butikker blir Varner stadig mer internasjonal. Varner er et av Nord-Europas største motekonserner og har butikker fordelt på 6 land: Norge, Sverige, Finland, Danmark, Island og Tyskland.
På hjemmesiden til Varner kan du lese mer om Varners kjeder og konsepter.
Oppgave
Gjennomfør en situasjonsanalyse av Varner. Analyser interne styrker og svakheter og eksterne muligheter og trusler. Ta hensyn til alle nødvendige forutsetninger. Skriv en oppsummering av analysen, og kom med gjerne med anbefalinger til Varner.
Velg ut en av kjedene eller et av konseptene til Varner og gjennomfør en situasjonsanalyse. Analyser interne styrker og svakheter og eksterne muligheter og trusler. Ta hensyn til alle nødvendige forutsetninger. Skriv en oppsummering av analysen og kom med gjerne med anbefalinger.
Kilde
Varner. (u.å.). Om oss. https://varner.com/no/about-us/