Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Merkevarestrategien til Hennig-Olsen

I denne oppgaven skal du analysere produkt- og merkevarestrategien til iskremprodusenten Hennig-Olsen. Som eksempel i oppgaven bruker vi produktet Freia Melkesjokolade som iskrem.
Forskjellige pakker med småis i fryseren hos Meny Lagunen i Bergen, oktober 2020. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
Aktuelle lenker og informasjon til oppgaven

Hennig-Olsens nettside

Hennig-Olsens merkevarer

Teksten nedenfor beskriver et produkt som ble lansert av Hennig-Olsen i 2020. Teksten står slik den opprinnelig ble skrevet, og er ikke ment som reklame.

Freia Melkesjokolade lanseres for første gang som iskrem! Produktet er en unik kombinasjon av Hennig-Olsen Is og Freia Melkesjokolade – det beste fra to verdener. En is for både sjokolade- og iskremelskere!

Her er en presentasjon av produktet Freia Melkesjokolade som iskrem, hentet fra hennig-olsen.no.

Oppgaver

  1. Hennig-Olsens merkevarestrategi

    1. Hva menes med merkevarebygging? Skriv en redegjørelse.
    2. Vurder Hennig-Olsens merkevarestrategi.
    3. Hvordan kan Freia Melkesjokolade iskrem påvirke Hennig-Olsens merkevarestrategi?


  2. Produktutvikling

    1. Gjør rede for produktutviklingen i produktets livsløp.
    2. Hva menes med livsforlengende strategier?
    3. Kan Freia Melkesjokolade iskrem være et eksempel på en livsforlengende strategi for Hennig-Olsen? Begrunn svaret.


  3. Produkt som konkurransemiddel

    1. Gjør en helhetlig vurdering av hvordan virksomheten bruker produkter som konkurransemiddel.
    2. Skriv dette i et oppsummerende avsnitt om produkt- og merkevarestrategien til Hennig-Olsen.
CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 02.11.2020

Læringsressurser

Konkurransemiddelet produkt