Hopp til innhold

Fagstoff

Emballasje og produktmerking

Kan emballasjen ha betydning for hvilket produkt du velger? Emballasjen skal blant annet gi informasjon om hva produktet faktisk inneholder, bidra til å skape forventninger til produktet og være med på å skille produktet fra konkurrerende produkter.
Nærbilde av stabler med Pizza Grandiosa i en frysedisk. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Emballasje

Med emballasje mener vi esken, posen eller flasken som selve produktet befinner seg i. I forbrukermarkedet av i dag har emballasjen flere viktige oppgaver. Ikke bare skal den beskytte produktet, den er i tillegg blitt et viktig markedsføringsverktøy.

En lekkert innpakket parfymeflaske kan for eksempel kommunisere kvalitet og «et lite stykke luksus». Emballasjen på parfymen kan dermed gjøre det mulig å ta en høyere pris.

Bærekraftig emballasje har kommet mer i fokus de senere årene. Det er ingen tvil om at en del emballasje er unødvendig og overflødig, for eksempel ønsker vi mindre bruk av plast. Emballasje kan likevel være nødvendig for å forlenge holdbarhet og bevare kvalitet, og dermed redusere svinn. Det er derfor viktig for virksomheter å jobbe med å bruke emballasje riktig.

Emballasjen til «Shoestone» som eksempel

Andreas Wahl, programleder for Folkeopplysningen på NRK, bestemte seg for å lage sitt eget produkt, «Shoestone». Produktet «Shoestone» er et lureprodukt – det er ikke noe annet enn steiner i skoene, pakket inn i en lekker boks. «Jeg ble overrasket over at vi fikk folk til å ville betale for stein i skoa, bare vi pakket det inn på den rette måten», har Wahl uttalt.

I filmen nedenfor, fra 13.18 til 15.18, kan du se hvordan emballasjen til lureproduktet blir til.

Emballasjens funksjoner

Emballasje kan sies å ha tre hovedfunksjoner:

  1. beskyttelse
  2. frakt og lagring
  3. kommunikasjon

Beskyttelse

Emballasjen beskytter produktet fra å bli ødelagt under frakt, lagring og stabling. En TV vil for eksempel bli levert i en stor pappeske, og inni esken er det isopor som sørger for at TV-en ikke blir ødelagt dersom den skulle bli utsatt for slag eller støt.

Selv om det er lagt stor vekt på en flott utforming av esken til for eksempel en parfymeflaske, må den også klare å beskytte produktet. Emballasje skal dermed bidra til å redusere produktsvinn.

Frakt og lagring

Emballasjen skal bidra til effektiv logistikk. Form og størrelse på pakken er derfor viktig. I tillegg trenger den kodemerking. Det forteller hvor pakken skal, og hva den inneholder.

I forbrukermarkedet er det en fordel at produktene kan stables effektivt i butikkhyllene. Da blir produktet lettere å se for kunden, og butikkpersonalet får en enklere jobb når de skal fylle på nye varer. Smart emballering kan i tillegg gjøre det lettere for kunden å frakte produktet. For eksempel kan pakker med toalettruller eller nett med poteter være utstyrt med håndtak.

Kommunikasjon

Emballasjen er svært viktig når produktet skal selges på forbrukermarkedet. Den skal gi informasjon om hva produktet faktisk inneholder. Den skal også bidra til å posisjonere produktet i forbrukerens hode. Med det mener vi at emballasjen er utformet på en slik måte at vi lettere legger merke til og husker produktet.

Emballasjen kan være et viktig markedsføringsverktøy og bidra til å skille produktet fra konkurrerende produkter. Form, fargebruk og logo har stor gjenkjennelsesverdi. Du kan sikkert peke ut produkter som Coca-Cola, Tine-melk eller favorittsjokoladen din på lang avstand i butikken. Noen virksomheter bruker også emballasjen til å reklamere for andre produkter i samme serie, eller for nyheter virksomheten har kommet med.

Mat og kosmetikk har detaljerte krav til informasjon på emballasjen. Disse kravene skal hjelpe oss forbrukere til å kunne ta valg basert på riktig informasjon om produktet. Vi skal vite hva vi kjøper, selv om vi plukker produkter fra en hylle uten å snakke med betjeningen. Nøkkelhullmerket er et eksempel på informasjon som kan finnes på emballasjen. Vet du hva denne merkingen står for?

To beger med Skyr müsli som har nøkkelhullmerket. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Live Marie Toft Sundbye.
Sist faglig oppdatert 22.10.2020

Læringsressurser

Konkurransemiddelet produkt