Innovasjoner og produktforbedringer - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Innovasjoner og produktforbedringer

Det er viktig for virksomheter å respondere på behov i markedet, og å ta strategiske valg knyttet til produktutvikling. I denne oppgaven skal du vurdere nye løsninger og bruke kreativiteten.
  1. Kom med eksempler på eksisterende produkter som kan klassifiseres som innovasjoner og produktforbedringer. Forsøk å komme på tre eksempler på innovasjoner og tre eksempler på produktforbedringer.
  2. Kom med to forslag til produktforbedringer. Ta utgangspunkt i to produkter som finnes i dag, gi en beskrivelse av produktene (utseende og funksjon), og beskriv så hva du mener kan være gode produktforbedringer. Forbedringene kan være rent utseendemessige eller knyttet til bruk/funksjonalitet.
  3. Kom med et forslag til et helt nytt produkt. Er det noe du savner? Har du et behov? Nå har du sjansen til å gjøre noe med det. Beskriv det nye produktet så godt du kan.

    1. Hvem er målgruppen?
    2. Hvordan ser produktet ut? Lag gjerne en skisse og/eller en prototype.
    3. Hva er produktet laget av? Drøft hvorvidt produktet vil være bærekraftig.
    4. Har du forslag til merkenavn? Velg ut et merkenavn du tenker kan passe. Kanskje har du et slagord også?
    5. Hvordan tenker du at logoen kan se ut? Benytt deg gjerne av det gratisverktøyet vi anbefaler, og lag en logo.


Anbefalt gratisverktøy for å utforme en logo

Canva

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng, Mette Holan og Hanne-Lisbeth Løite.
Sist faglig oppdatert 02.11.2020