Hopp til innhold

Oppgave

Har kunden alltid rett?

Forbrukerkjøpsloven verner om forbrukeres rettigheter ved forbrukerkjøp. For en næringsdrivende er det spesielt viktig å kjenne til ordene reklamasjon, garanti og angrerett.

Rollespill

  • Jobb i grupper på fire.

  • Se på videoen og sett dere inn i temaet forbrukerrett.

  • Lag tre små rollespill med utgangspunkt i

    • reklamasjon

    • angrerett

    • garanti

  • Rollene består av en butikksjef, en ansatt, en forbrukeradvokat og en kunde.

  • Dere velger først roller. Bruk fantasien, og skap situasjoner som kan oppstå.

  • Gruppene lager et rollespill som de framfører i klassen.

  • Ta en klassediskusjon i etterkant av hvert rollespill, og evaluer løsningene som kom fram.

Dommer Liv Gjølstad, høyesterettsjustitiarius Tore Schei og dommer Steinar Tjomsland.Foto.


Sist faglig oppdatert 15.03.2021
Skrevet av Cathrine Meyer Johansen

Læringsressurser

Lovverk i markedsføring

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Kildemateriell