Prisstrategi
I denne oppgaven skal dere først, med utgangspunkt i to bilprodusenter, vurdere valg av prisstrategi og bruk av pris som et konkurransemiddel. Etterpå skal dere velge ut noen nye produkter og vurdere valg av prisstrategi for disse. Jobb gjerne i par.
Oppgave
Ta utgangspunkt i to bilprodusenter som dere ser på som nokså ulike. Forklar produsentenes valg av prisstrategi og bruk av pris som et konkurransemiddel, og forklar hvordan prisen er med på å bygge opp under et image.
Velg ut tre til fem nye produkter. Finn informasjon på nett eller i butikk, og vurder hvilken prisstrategi som er benyttet. Hva kjennetegner en vellykket prisstrategi, og synes dere at valget av prisstrategi er vellykket for de nye produktene? Hvorfor eller hvorfor ikke?
CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng, Mette Holan og Hanne-Lisbet Løite.
Sist faglig oppdatert 07.05.2021