Prisstrategi - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Prisstrategi

I denne oppgaven skal dere først, med utgangspunkt i to bilprodusenter, vurdere valg av prisstrategi og bruk av pris som et konkurransemiddel. Etterpå skal dere velge ut noen nye produkter og vurdere valg av prisstrategi for disse. Jobb gjerne i par.

Oppgave

  1. Ta utgangspunkt i to bilprodusenter som dere ser på som nokså ulike. Forklar produsentenes valg av prisstrategi og bruk av pris som et konkurransemiddel, og forklar hvordan prisen er med på å bygge opp under et image.

  2. Velg ut tre til fem nye produkter. Finn informasjon på nett eller i butikk, og vurder hvilken prisstrategi som er benyttet. Hva kjennetegner en vellykket prisstrategi, og synes dere at valget av prisstrategi er vellykket for de nye produktene? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng, Mette Holan og Hanne-Lisbet Løite.
Sist faglig oppdatert 07.05.2021