Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Distribusjonsstrategien til Hennes & Mauritz

Finnes det en Hennes & Mauritz-butikk (H&M) på ditt hjemsted? Hvor er butikken i så fall plassert? H&M har også nettbutikk. I denne oppgaven skal du se nærmere på distribusjonsstrategien til H&M.
Inngangen til en Hennes & Mauritz-butikk inne på et kjøpesenter. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
  1. Gjør rede for distribusjonsformen til H&M.
  2. Drøft hvilken distribusjonsgrad du mener at H&M benytter seg av. Begrunn svaret.
  3. Utforsk hvor ulike H&M-produkter blir produsert. Gå inn på H&M sin nettside og klikk på "produktbakgrunn" for noen produkter i kategoriene jeans og gensere. Du kan også besøke en fysisk H&M-butikk og sjekke merkelappene på noen av klærne. I hvilke land er de fleste klærne produsert?
  4. Utforsk det etiske aspektet knyttet til hvor og hvordan H&M-produkter produseres. Se episode 1 av sesong 2 fra serien Sweatshop nedenfor. Serien er fra 2016.

H&M skriver følgende på sin nettside:

Alle våre produkter er laget av uavhengige leverandører, ofte i utviklingsland hvor vår tilstedeværelse kan gjøre en reel forskjell. Vår virksomhet bidrar til å skape jobber og uavhengighet, spesielt for kvinner, og dermed løfte mennesker ut av fattigdom og bidra til økonomisk vekst. Vi jobber bare med partnere som deler vår respekt for mennesker og miljø, og som er villige til å samarbeide med oss for å forbedre sin praksis. Alle leverandører og fabrikker må skrive under på vår strenge Sustainability Commitment, som inkluderer krav til rettferdig lønn og gode arbeidsforhold for alle.

  1. Drøft påstanden: "Det har ikke så stor betydning hvor produktene produseres og hvordan de distribueres ut til meg som kunde."
  2. Skriv et refleksjonsnotat med tittelen "Dette kjennetegner distribusjonsstrategien til H&M".
CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 16.11.2020

Læringsressurser

Konkurransemiddelet distribusjon