Hopp til innhold

Fagstoff

Nye handlevaner

Skillet mellom handel i fysiske butikker og netthandel har blitt mindre tydelig de siste årene. Flere aktører som tidligere kun har hatt fysiske butikker, selger nå varer og tjenester på nett med stor suksess.
Møbler, interiørartikler og klær utstilt i et utstillingslokale for Selected Brands. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Handlevaner

Ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI, 2020) foregår i dag ti prosent av all varehandel på nettet, og TØI anslår at netthandelen vil tredoble seg det neste tiåret. Stadig flere butikker tilbyr netthandel, samtidig som nettbutikker gjerne har en fysisk forankring i form av et utstillingslokale (showroom), et distribusjonssenter eller et mikrolager.

Den danske møbelforhandleren Sofacompany er en nettbutikk som gjør det slik. De har nå etablert fire utstillingslokaler i Norge – i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger. Til kunder som ikke har anledning til å besøke et utstillingslokale, tilbyr de gratis tekstilprøver som kundene kan få sendt hjem til seg.

Konseptet til Sofacompany

Konseptet til Sofacompany er å tilby danske designmøbler på nettet til en gunstig pris, noe de har hatt stor suksess med i Norge. Grunnen til at møblene fra Sofacompany er billigere enn mange andre møbler av tilsvarende kvalitet, er at selskapet håndterer alle ledd i verdikjeden selv – fra design via produksjon til salg. Dermed unngår de kostbare mellomledd.

Sofacompany har sin egen fabrikk i Vietnam. Det gjør at de kan tillate seg å lage små kolleksjoner og tidlig teste ut hvordan nye trender slår an.

Sofacompany har et stort sentrallager i Danmark som dekker markedet i Norge og sju andre land. Dermed kan de ha mesteparten av varene på lager og levere dem direkte hjem til kunder i Norge rundt ti dager etter bestilling. I tillegg gjør sentrallageret at de sparer lagerkostnader i Norge, slik at de kan holde prisene nede.

Les mer om Sofacompany

Les mer om Sofacompany på selskapets norske nettsider – no.sofacompany.com.

Endringer i varedistribusjonen

Etter som vi har fått flere salgskanaler, har måten varene distribueres på, endret seg. Kundene har fått større valgfrihet og kan for eksempel velge mellom å hente i butikk, hente på posten eller få varer levert hjem. Dette har ført til

  • at store sentraliserte lagre blir erstattet av et nettverk av mikrolagre
  • at mikrolagre og butikker blir stadig viktigere for utlevering av nettbestilte varer
  • at varene i større grad leveres direkte hjem til kundene, noe som betyr hyppigere transporter med mindre volum enn ved større, standardiserte varestrømmer
  • at trafikken øker på grunn av de mindre og mer individualiserte varestrømmene

Når butikker bruker flere salgskanaler, sier vi at de har en omnikanalstrategi. Omni betyr nettopp "flere".

Nye handlevaner og bærekraft

Tidligere forskning har avdekket at netthandel reduserer persontransporten, men øker varetransporten. Kritiske faktorer for utviklingen framover vil særlig være leveringsmåter, lokalisering og digital kompetanse.

Sjåfør bærer esker ut sidedøra på en varebil. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Bærekraftige løsninger

For å oppnå bærekraftige løsninger for levering blir det avgjørende å anvende mest mulig miljøvennlige kjøretøy (elbiler, elsykler), å samlaste varer og å velge effektive distribusjonsruter. I tillegg blir det viktig å legge til rette for gode hentepunkter.

Retur av varer er en betydelig utfordring ved netthandel, og det er flere måter returtransporten kan håndteres på. Mange tilbyr gratis levering til post eller annen speditør, eller til egen butikk, og enkelte butikker og kjøpesentre tilbyr også et hentepunkt med prøverom.

Kunnskap om handlevaner – en forutsetning for gode løsninger

Kunnskap om nye handlevaner er avgjørende for at det skal være mulig å legge til rette for transportløsninger som gir reduserte utslipp og nullvekst i bilbruken i byområdene.

CC BY-SASkrevet av Vibeke Nenseth, Bjørn Klimek og Cathrine Meyer Johansen. Rettighetshaver: Transport Økonomisk Institutt
Sist faglig oppdatert 06.01.2021

Læringsressurser

Konkurransemiddelet distribusjon