Hopp til innhold

Fagstoff

Planlegge en enkel markedsføringskampanje

Vi skal nå steg for steg gå gjennom hvordan vi kan lage en enkel markedsføringskampanje.
Tavletegning som illustrerer spredning av informasjon gjennom sosiale medier. Ei pil går fra én person til tre personer, derfra går to piler til en gruppe på fem personer, og derfra går tre piler til mange andre personer. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hvordan planlegge en kampanjeaktivitet?

Planlegging av en kampanjeaktivitet

Steg

Fokus

Beskrivelse

1

Mål for kampanjen

Hva er målet med kampanjen?

  • Flere besøk til nettsiden?
  • Flere henvendelser til bedriften?
  • Flere salg i nettbutikken?
  • Flere bestillinger via nettsiden eller telefon?
  • Øke kjennskapen til et produkt?

2

Hvem er målgruppa vår?

Her må vi tenke gjennom hvem som er i målgruppa vår, for eksempel demografiske opplysninger som kjønn og alder, bosted eller spesielle interesser.

3

Hva er budskapet vårt?

Hva er målgruppas ønsker og behov? Hvordan skal vi fange målgruppas oppmerksomhet, og hvordan skal vi få målgruppa til å gjøre som vi vil?

4

Hvilke kanaler skal vi velge?

Hvor finner vi målgruppa vår? Bruker de sosiale medier, og i så fall hvilke? Skal vi annonsere på TV, på radio eller i nettaviser? Utformingen av budskapet må også tilpasses kanalene vi velger.

5

Hva skal kampanjen koste?

Hva koster det å annonsere i de ulike kanalene, og hvor får vi mest igjen for pengene? Hva har vi satt av til denne kampanjen i markedsplanen vår?

6

Oppfølging av kampanjen under kampanjeperioden

Det er smart å teste ulike budskaper og kombinasjoner av tekst og bilde. Hvilke budskaper fungerer bra, og hva fungerer mindre bra? Kan vi gjøre endringer underveis som gir oss et bedre resultat?

7

Analyse av kampanjen

Når kampanjen er avsluttet, må vi se målet med kampanjen opp mot resultatet. Nådde vi målene våre? Er det erfaringer vi kan ta med oss videre til neste kampanje?

I artikkelen "Hva er en markedsføringskampanje?" finner du flere detaljer om hvert av punktene en kampanje bør inneholde.

Eksempel: Juleball for alle elevene på en videregående skole

Publikum på en konsert strekker hendene i været mot scenen. Foto.

Tenk deg at du og noen venner ønsker å arrangere juleball for alle elevene på skolen. Dere starter planleggingen tidlig på høsten. Etter hvert kommer alt det praktiske som lokaler, mat, musikk og kanskje underholdning på plass.

Målet er at flest mulig elever skal delta. Hvordan skal dere få med alle?

Dere lager en markedsføringskampanje for juleballet.

  • Tidlig på høsten vil dere henge opp plakater på skolen for å gjøre juleballet kjent blant elevene.
  • Dere oppretter en Facebook-gruppe, eller en event, og inviterer alle elevene. Her kan alle melde seg på.
  • Dere ønsker å dele ut en personlig invitasjon til alle elevene.
  • I Facebook-gruppa poster dere jevnlig nyheter om hva som skal skje på juleballet, og hvor mange som har meldt seg på.

Dere lager med andre ord en markedsføringskampanje med ulike aktiviteter for at flest mulig skal kjenne til, og melde seg på, juleballet. Målet er at flest mulig av elevene skal delta.

En kampanjeplan kan da se slik ut:

Tabell med ti kolonner og fire rader. Aktivitetene er plassert i hver sin rad: Gjøre ballet kjent, Invitere og Facebook-gruppe. Kolonnene angir blant annet hvilken markedsføringskanal som skal brukes, målgruppa, hvem som er ansvarlig for gjennomføringen og når aktivitetene skal foregå. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu
OM kampanjeplanen

Innhold

Beskrivelse

Mål for kampanjen

Skolen har 375 elever, og målet er at alle skal delta.

Målgruppe

Alle elever

Budskap

Bli med på juleball, dette vil du ikke gå glipp av! God stemning, god musikk, god mat og overraskelser!

Kanal

Plakat, Facebook-gruppe og personlig invitasjon

Kostnader

Dersom vi selger billetter til 80 % av elevene (300 billetter), kan vi bruke 3000 kr på markedsføringskampanjen.

Oppfølging av aktivitetene

Vi lager en egen plan for posting av innlegg i Facebook-gruppa og ser hva som skaper mest engasjement.

Analysere kampanjen

90 % av elevene deltok. Dette gikk veldig bra :-)

Innholdsplanen for hva dere skal poste på Facebook, kan se slik ut:

Innholdsplan

Dato

Innhold

Ansvar

15. oktober

Invitere til juleball

Katrine

15. oktober

Status påmeldte

Katrine

17. oktober

Status påmeldte

Katrine

18. oktober

Kort filmsnutt fra komiteen

Trine

20. oktober

Status påmeldte

Katrine

21. oktober

Status påmeldte

Katrine

23. oktober

Markedsføre DJ og musikk

Anders

25. oktober

Invitere – ny invitasjon

Katrine

1. november

Intervju med noen som er påmeldt

Trine

10. november

Vise bilder av maten

Anders

15. november

Intervju med noen påmeldte – hvilken kjole skal de ha på?

Trine

osv.

Nå har dere en plan for hva markedsføringskampanjen deres skal inneholde. Markedsføringskampanjen må nå følges opp av arrangementskomiteen med jevnlig møter mens den pågår.

CC BY-SASkrevet av Annette Pemmer og Trine Malde. Rettighetshaver: Synlighet
Sist faglig oppdatert 07.05.2020

Læringsressurser

Utvikle markedskommunikasjon