Hopp til innhold

Fagstoff

Hva ønsker vi å si til målgruppa vår?

Hvordan skal vi nå fram til målgruppa med budskapet vårt? For å nå målgruppa må annonsene våre ha et budskap og en utforming som gjør at de blir lagt merke til. Målgruppa skal bli nysgjerrig og skal ønske å vite mer om eller kjøpe produktet.
En Volkswagen-reklame som viser en hund med hodet ut av vinduet i tre forskjellige biler: bensinbil, elektrisk bil og GTE-bil. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Budskap

I reklamesammenheng er budskapet ofte utformet som en annonse med tekst, grafikk og bilde, eller som en reklamefilm.

Hva ønsker vi å oppnå?

Hva vi vil si, er også avhengig av hva målet vårt er. En annonse eller reklamefilm som skal øke kjennskapen, må være utformet på en annen måte enn en reklame som skal selge. En annonse som skal øke kjennskapen, har gjerne flere bilder og mer informasjon om produktet og spiller oftere på følelser. En typisk salgsannonse har et tydelig salgsutløsende budskap som sier noe sånt som «Kjøp nå! Begrenset antall varer på lager!» eller «20 % avslag kun denne uken!». Dette er budskaper som skal få folk til å handle nå.

Budskap for å øke kjennskap eller bygge merkevaren

Dersom målet er å øke kjennskapen til bedriften eller et produkt bedriften selger, er det viktig at den som ser annonsen, raskt oppfatter hvilket produkt bedriften tilbyr. Det må det også komme tydelig fram hva som som er unikt med bedriften eller produktet, og hvordan det skiller seg fra konkurrentene.

USP-er – unike salgspoenger

Hva er fordelene med vårt produkt framfor konkurrentenes? Det skal de unike salgspoengene (USP) få folk til å forstå. Fordelene med et produkt handler om hvordan produktet løser et problem, for eksempel:

«La robotgressklipperen gjøre jobben. Markedets billigste!»

Fordeler med robotgressklipperen

Fordel

Hvordan

Løser et problem / har en fordel

Sparer tid – fin plen uten arbeid

Unikt salgspoeng

Billig

Tenk etter

Kan du huske eksempler på unike salgspoenger fra annonser du har sett?

Fordeler og egenskaper ved et produkt

Vi skiller gjerne mellom en egenskap ved et produkt og en fordel. Når vi jobber med markedsføring, vektlegger vi ofte fordelene med produktet. Vi kan bruke samme eksempel med robotgressklipperen:

Robotgressklipper

Egenskap

Fordel

Klipper inntil 200 kvadratmeter plen uten lading.

Spar tid og krefter med en robotgressklipper.

Salgsutløsende budskaper

Når målet er å få målgruppa til å kjøpe, må vi ha et budskap som oppfordrer til det. Eksempler på hvordan vi kan utforme slike budskaper, er:

  • Tilbud – 20 % rabatt på hele butikken
  • Kjøp nå og få 50 % rabatt
  • Nyhet!
  • Ta 3, betal for 2
  • Meld deg inn nå – tren gratis i 2 måneder

Kan du huske annonser du har sett med denne typen budskaper? Ofte fungerer slike salgsbudskaper bedre med en kort tidsfrist, for eksempel: «Salg! 50 % – kun denne uken!»

Bruk av personas

Mange bruker også personas for å forstå målgruppa bedre. En persona er en beskrivelse av en fiktiv person som er typisk for den målgruppa du ønsker å nå. Er det en kvinne eller en mann, hvor gammel er personen, hva er familiesituasjonen, hvilke mål, drømmer og behov har personen? Hvordan bruker personen sosiale medier, hvilke aviser leser hun, og så videre? Jo mer detaljert beskrivelsen er, jo lettere er det å utarbeide et budskap som treffer.

Kollasj med fire forskjellige personas: kjemiker, snekker, sykepleier og lærer. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Enten kampanjen er digital eller i analoge kanaler, er det stor sjanse for at potensielle kunder vil lete etter mer informasjon på nettsidene dine. Derfor er det viktig at nettsidene dine er oppdatert når kampanjen går. Når de klikker på digitale annonser, kommer kundene rett til nettsidene dine, og da oppnår du best resultater dersom siden de lander på (vi kaller den landingssiden), er tilpasset kampanjen og har samme budskap og tilbud som annonsen.

CC BY-SASkrevet av Annette Pemmer og Trine Malde. Rettighetshaver: Synlighet
Sist faglig oppdatert 06.05.2020

Læringsressurser

Utvikle markedskommunikasjon