Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Alias-oppgave

Har du spilt Alias noen gang? I denne oppgaven skal du forklare fagbegreper knyttet til konkurransemidlene etter reglene i spillet Alias.
Ungdommer gjør gruppearbeid. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Regler

Alias er et spill som går ut på å forklare ord til medspilleren på samme lag uten å bruke selve ordet. I originalversjonen skal man for eksempel forklare ordet BUSS, og da kan man si: kollektivt kjøretøy som frakter personer, motorisert, stopper på holdeplasser, og så videre.

Her skal elevene forklare fagbegreper uten å bruke selve ordet.

Organisering

Klassen deles inn i grupper på fire, som igjen deles inn i to par. Da er to og to på lag og spiller mot det andre paret i firergruppa. Gruppa får utdelt fagbegrepene. Hvert lag får ett minutt per tur til å forklare fagbegrepene for hverandre. De to som ikke er på det aktive laget, passer tida. Laget gjetter så mange ord som mulig på ett minutt og får ett poeng for hvert ord de gjetter riktig. Lagene spiller annenhver gang helt til alle lappene er brukt opp. Det laget som har flest riktige, er vinneren innenfor firergruppa.

Forklar begrepene

  1. konkurransemidler
  2. markedsmiks
  3. produkter
  4. distribusjon
  5. pris
  6. markedskommunikasjon
  7. personale
  8. produktsortiment
  9. produktutvikling
  10. merkevare
  11. service
  12. konkurransebasert prissetting
  13. kostnadsbasert prissetting
  14. verdibasert/markedsbasert prissetting
  15. psykologisk prissetting
  16. indirekte distribusjon
  17. intensiv distribusjon
  18. eksklusiv distribusjon
  19. markedsandel
  20. intern markedsføring
  21. ekstern markedsføring
  22. interaktiv markedsføring
  23. detaljist
  24. grossist
  25. massekommunikasjon
  26. kommunikasjonskanal
  27. reklame
  28. sosiale medier
  29. mediemiks
CC BY-SASkrevet av Caroline Eriksen Krilic og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 20.04.2021

Læringsressurser

Markedsmiks