Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Personalet og ledelsens roller i McDonald's

McDonald's er en av verdens mest kjente merkevarer, med en markedsverdi på over 1 000 milliarder norske kroner. I denne oppgaven skal dere reflektere over og vurdere personalet og ledelsens roller i McDonald's.

FooterHeaderIconFooter iconLK20
En mann i dress på vei inn i en McDonald's-restaurant. Foto.

Brødrene Mac og Dick McDonald startet en ny type burgerrestaurant i 1940. Konseptet gikk ut på å få maten når du betaler i kassa. Ray Kroc kjøpte McDonald's for 2,7 millioner dollar i 1961. I filmen The Founder kan du lære mer om de første årene av fastfood-imperiets historie. Se filmen her.

Nedenfor kan du se en reklameannonse fra en markedsføringskampanje ved navn "Stjel våre ansatte", og du kan også se reklamefilmen Stjel våre ansatte (Youtube).

Reklameannonse fra McDonald's. Illustrasjon.

Reklameannonse fra McDonald's.

Finn relevant informasjon på nettet. Nettside: McDonalds.com/no

Oppgaver

  • Se kampanjefilmen og reklameannonsen ovenfor. Hva tror dere McDonald's ønsker å oppnå med kampanjen "Stjel våre ansatte"?

  • Tror dere en slik kampanje er hensiktsmessig for McDonald's? Hvorfor / hvorfor ikke?

  • Reflekter over og vurder rollen til personalet og ledelsen i gjennomføringen av McDonald's

Samarbeid gjerne med medelever i grupper på to til fire. Presenter refleksjonene for klassen eller for en eller flere av de andre gruppene i klassen.

Tips

Ta utgangspunkt i hva dere selv vet om McDonald's og virksomhetens markedsstrategi. Søk ytterligere informasjon på nettet og se gjerne filmen The Founder for å få et innblikk i historien til McDonald's.


I hvilken grad er ledelsen og personalet synlige i McDonald's sin markedsstrategi? Søk gjerne etter medieoppslag og lignende som belyser ledelsens og personalets rolle.

Sist oppdatert 10.06.2021
Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng

Læringsressurser

Personale og ledelse

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Kildemateriale