Podkast: «Service og CRM» - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Podkast: «Service og CRM»

Hvorfor er god service så viktig? Hva er CRM? Dette er noe av det du får svar på ved å lytte til podkasten «Service og CRM», der CRM-direktør Tore Berntsen intervjues.

Lytt til podkasten «Service og CRM»

Mann med briller holder et ark med teksten "Serviceyrkene". Fargerike smilefjes omringer hodet til mannen.
Serviceyrkene

Service og CRM, episode 1 – viktigheten av god service

Hva er god service? Hva slags service kommer kunder til å etterspørre i framtidas marked? Hvordan kan en bedrift bruke CRM for å stikke seg fram i et konkurransedrevet felt? Dette er noe av det du får...

0:00
-0:00
Podkast: Både Og / CC BY-SA 4.0

Oppgaver til podkasten

Forslag til arbeid med oppgavene:
  • Jobb gjerne i par.
  • Presenter svarene for klassen.
  • Ha en diskusjon om oppgavene i klassen til slutt.
  1. Hva er CRM?

  2. God service er avhengig av hva vi som forbrukere forventer oss. Hvordan beskrives god service i podkasten?

  3. I podkasten sier Tore Berntsen at virksomheter må rydde bort det som kan skape såkalt «friksjon» blant kundene. Hva menes her med friksjon? Nevn noen eksempler på slik friksjon.

  4. Hvorfor er egentlig service så utrolig viktig?

  5. Gi eksempler på hvordan service kan komme til syne gjennom hele kundereisen – både før, under og etter et kjøp.

  6. Gi eksempler på typer av kompetanse som er viktig for virksomheter å ha, for å kunne yte så god service som mulig.

  7. Tore Berntsen, som intervjues i podkasten, har uttalt: «Jeg mener at CRM er i ferd med å bli virksomhetens hjerte for mange konkurranseutsatte virksomheter.» Hva mener han med dette?

  8. Det kan være vanskelig å spå om framtida, men hva tror Tore Berntsen vil være viktig i framtidas service?

  9. Skriv et oppsummerende avsnitt som gjør rede for hvordan virksomheter kan bruke service og CRM som et virkemiddel i konkurransen for å skille seg ut blant konkurrentene.
  10. Drøft påstanden «service er det viktigste for kunden».


Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 05.11.2020