Klassens filmbibliotek
Hvorfor er det smart å kjenne filmhistorien?
Har du kunnskap om de mest sentrale epokene og regissørene fra filmhistorien, vil du lettere gjenkjenne stilmessige trekk som former nåtidens uttrykk. Du vil også få mer kunnskap om hvordan du kan bruke virkemidler og fortelleteknikker i egne produksjoner.
Alle i klassen velger, eller trekker en epoke/film/regissør fra filmhistorien. Jobb alene eller i par.
Start gjerne med en felles idémyldring i klassen. Hvilke sentrale epoker, filmer og regissører kjenner dere til?
Bruk tid på å utforske din epoke/film/regissør. Let på nettet og finn gjerne relevante filmklipp. Husk: Sitatretten gir deg lov til å gjenbruke korte klipp når det er nødvendig for å eksemplifisere det du vil belyse eller kommentere. Det kan du lese mer om i fagartikkelen "Om sitatretten".
Lag manus, gjør nødvendige opptak og rediger elementene sammen i et egnet redigeringsprogram.
Krav: Videoinnlegget skal være kort, opplysende og engasjerende. Det skal være tre–fem minutter langt. Formatet kan være MP4 med H.264. Den ferdige videoen laster dere opp på ei felles digital tavle kalt "Klassens filmbibliotek" (Talkwall eller Padlet kan brukes).
Her er forslag til epoker, filmregissører og filmer du kan studere nærmere. Det finnes mange flere, dette er kun et lite utvalg i tilfeldig rekkefølge. NB: Husk å notere ned hvor du henter hva fra, slik at du får ført kilden korrekt i rulleteksten.
Epoker
Kvinnelige regissører
Alice Guy-Blaché (verdens første kvinnelige filmregissør)
Anja Breien, Hustruer
Liv Ullmann, Kristin Lavransdatter
Nora Ephron
Sofia Coppola
Søstrene Wachowski
Kathryn Bigelow
Iram Haq
Mannlige regissører
Federico Fellini
Orson Welles
David W. Griffith
Martin Scorsese
Quentin Tarantino
Stanley Kubrick
Wes Anderson
Steven Spielberg
Filmer
Filmklassiker: Citizen Kane
Stumfilm og Charlie Chaplin: Moderne tider og Diktatoren
Norsk westernfilm: Veiviseren
Norsk film: Kamera går! Norsk filmproduksjon gjennom 75 år
Filmklassiker: Cinema Paradiso
Filmklassiker: Gudfaren
Bildekomposisjon: The Square og/eller The Shining
Postmodernistisk: Pulp Fiction