10 tips til design av digitale flater
Hvis du jobber med design for digitale flater, er det viktigste å sette brukerne i sentrum og lage nyttig og velfungerende design. For å lage nettsider kan du for eksempel bruke ferdige maler (såkalte templates).
Wordpress er en stor leverandør av slike ferdige maler som du kan benytte deg av gratis. Hvis du bruker templates, får du en ferdig designet nettside som i de fleste tilfeller er brukervennlig. Alt du trenger å gjøre, er å fylle nettsiden med innhold.
Å bruke templates er lettvint og raskt, men passer de idéen din? Dersom du kan kode litt, er det mulig å endre på malene, hvis ikke kan de fort virke lite medgjørlige og tunge å jobbe med. Da kan det være like greit å designe fra bunnen og samarbeide med noen som kan kode.
Skal du få interaktivt design til å fungere godt, er du avhengig av at brukerne forstår hva de skal gjøre og klarer å orientere seg i designet.
Vis brukerne hva de kan gjøre, og hva du ønsker at de skal gjøre.
Gjør de viktigste knappene og skjemaene godt synlige.
Følg standarder og konvensjoner. Plasser knapper og informasjon der hvor det er vanlig å ha dette.
Bruk kjente ord og symboler i navigasjonen.
Plasser menyer, søkefelter, kontaktinformasjon og innhold der brukerne er vant til å finne det.
Minimer antall valg. Jo flere alternativer, jo mer må brukeren tenke. Hvis du trenger mer enn seks menyalternativer, bør du lage underkategorier.
Reduser antall klikk, så du ikke tester tålmodigheten til brukerne. "Treklikksregelen" sier at brukerne bør finne hva som helst gjennom maks tre klikk.
Brukerne må alltid ha en vei tilbake dit de kom fra, så de ikke havner i såkalte dead ends.
Vis at knapper er klikkbare og gjør dem lett tilgjengelige.
Vis eller fortell hva knappen kommer til å gjøre.
Gi feedback når du beveger musa over knappen eller knappen klikkes på, for eksempel ved at den skifter farge eller beveger seg.
Knapper bør være minst 1 cm høye slik at de er lette å treffe.
Endre utseendet til besøkte lenker. Hvis brukerne kan se hvor de har vært, slipper de å klikke på samme knapp flere ganger.
For å få fram budskapet bør teksten være lett og rask å oppfatte.
Velg få og tydelige fonter med god lesbarhet.
Hold bakgrunnen enkel, slik at ikke lesbarheten forstyrres.
Ha god lys-mørk-kontrast mellom tekst og bakgrunn.
Følelsen og uttrykket må gjelde for alle sidene i appen eller på nettstedet ditt. Det betyr at du bør lage deg regler for designet, en designmanual, som bestemmer hvordan logoer, ikoner, knapper, farger og fonter skal brukes.
Hvis brukeren kjenner seg igjen hele veien, sikrer det en positiv opplevelse for brukeren.
Et fast rutenett som går igjen på alle sidene, gjør det lettere å orientere seg for brukerne. Et fast rutenettoppsett vil også gjøre det lettere å organisere informasjonen og tilpasse designet til ulike skjermer.
Når en nettside tilpasser seg skjermen du ser den på, enten det er en telefon eller laptop, kalles det responsivt design.
Ved å ha et godt visuelt hierarki kan brukerne raskt få oversikt over innholdet uten å lese all teksten.
Bruk godt med luft – i teksten og mellom tekst og andre elementer. Da blir det lettere å gruppere eller skille elementer fra hverandre.
Husk at vi leser fra venstre, og fra topp til bunn. Legg det viktigste øverst og mot venstre, så blir det raskere oppdaget.
Store tekstmengder kan du bryte med overskrifter, uthevinger eller punktlister.
Husk å framheve det som er viktig.
Det aller meste av innholdet på en nettside eller i en app er tekstbasert. Det hjelper ikke å ha flott design hvis innholdet er dårlig. Innhold og design må fungere sammen. Husk at bilder, lyd og film også er innhold.
Ofte er tekst i digitalt design kortere og mer konsis enn den er på papir.
Sørg for at du har avklart rettighetene til bilder, illustrasjoner, tekstinnhold, musikk og filmer som brukes på nettstedet eller i appen din.
Vanlige feil du bør se etter, er døde lenker, skrivefeil og medieinnhold (bilder eller videoer) som ikke lastes riktig.
Sørg for å legge inn "om oss", kontaktinformasjon og kanskje lenker til sosiale medier. Da kan brukerne se og vurdere hvem som står bak, og kan komme i kontakt hvis de har spørsmål eller kommentarer.
Relatert innhold
Brukeren og brukerens behov står i fokus i interaksjonsdesign. Interaksjonsdesign handler om hvordan en bruker samhandler med produkt eller tjeneste.
Lag en nettside som er enkel og brukervennlig og lar brukeren raskt finne det han eller hun trenger.