Hopp til innhold
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Hvilken kommunikasjon har kortfilmen?

FooterHeaderIconFooter iconLK20FooterHeaderIconFooter iconLK06

Bruk begrepene du har lært til å beskrive det som skjer i filmen:

Oppgave 1

Personlig kommunikasjon

  • Hva tror du er jentas intenderte mening? (det hun vil formidle)
  • Hvordan kommuniserer hun det? (koder)
  • På hvilken måte vil du si det er støy i kommunikasjonen?
  • Hva tror du er guttens avkodede mening? Er den veldig forskjellig fra jentas? Begrunn svaret ditt.
  • Hvorfor sitter de i en fotoboks?
  • Hvordan påvirker samtalen jenta får på mobilen kommunikasjonen mellom henne og gutten?
  • Hva tror du Kine sier til jenta i denne samtalen?

Oppgave 2

Mediekommunikasjon

  • Hvem er avsender av filmen?
  • Hva er budskapet til filmen?
  • På hvilken måte har filmskaperen kodet budskapet sitt inn i filmen? Hvilke virkemidler er brukt?
  • Hvilken kanal er filmen formidlet i?
  • Hvordan forstår du budskapet? Tenker du at du forstår budskapet slik avsenderen har tenkt det?
  • Gi noen eksempler på mulige kilder til støy for kommunikasjon av budskapet i filmen.
Sist oppdatert 04.11.2018
Skrevet av Marthe Johanne Moe

Læringsressurser

Introduksjon til kommunikasjonsbegrepet

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?

Læringssti

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Vurderingsressurs

Kildemateriale