Kommunikasjon og samhandling (HS-BUA vg2)
Oktasaš prográmmafáddán lea:Pedagogisk arbeid (HS-BUA vg2)jaYrkesliv i barne- og ungdomsarbeiderfag (HS-BUA vg2)
Duddjo dása:Kommunikasjon og samhandling (HS-HSF vg1)
Språk- og personlighetsutvikling
Det viktig å skape et mangfoldig språkstimulerende miljø for barn og unge. Språket utvikles i samspill med andre, og det har betydning for læring, kommunikasjon og relasjoner. Vi uttrykker våre tanker, følelser og behov, og hvordan vi blir møtt, påvirker hvordan vi oppfatter oss selv.
Selvbilde og trygg identitet
Barne- og ungdomsarbeideren skal arbeide for at barn har det bra, får tro på seg selv og egen mestring og opplever seg som verdifulle akkurat slik de er. Du må derfor ha kunnskap om hva som påvirker barnets selvfølelse, selvbilde og identitet positivt.