Om faget kultur og kommunikasjon – for lærerenFaget kultur og kommunikasjon handler om kultur, og hvordan vi kommuniserer med hverandre, kunder, kolleger og gjester.
Fagbegreper og studietipsHer finner du en samling av fagbegreper som er brukt i faget, og tips til hvordan du kan gå fram for å lære deg begrepene.
Nettverk og nettverkssamarbeidNettverk og nettverkssamarbeid er nyttig både privat og i jobbsammenheng.
Kommunikasjon og kulturforståelseNår vi er oppmerksom på hvordan kultur og kommunikasjon henger sammen, blir det enklere å forstå hverandre.
Kommunikasjon i ulike kanalerVi må velge kommunikasjonskanaler som når ut til den aktuelle målgruppa. Hvordan vi kommuniserer, både muntlig og skriftlig, må også tilpasses målgruppa.
VertskapsrollenI reiselivsnæringen kaller vi kundene våre for gjester, og når vi som reiselivsmedarbeidere får gjester, inntar vi rollen som vertskap for disse.
Servicerollen og omdømmeI serviceyrker er din opptreden viktig for omdømmet til bedriften, siden servicemedarbeidere er bedriftens ansikt utad.
KundeoppfølgingGod kundeoppfølging er viktig for bedrifter som ønsker fornøyde og lojale kunder.
BeredskapsplanEn beredskapsplan er en forberedelse på krisesituasjoner med potensielt alvorlige konsekvenser.
Konflikt- og nødsituasjonerDet er viktig å ha kunnskap om hvordan konflikt- og nødsituasjoner kan håndteres på best mulig måte, både for oss selv og de involverte.
FørstehjelpFørstehjelp er tiltakene du skal utføre når du oppdager uhell, sykdom eller skade.
Yrkesetikk og bedriftskultur Yrkesetikk, bedriftskultur og aktuelle lover og regler er noe du som servicemedarbeider må forholde deg til. Her får du gode tips til hva du bør tenke på.
Hvordan skape opplevelser i norsk og samisk kultur?Kultur og natur er kjernen i det norske reiselivsproduktet. Aktiviteter og opplevelser tilrettelegges med utgangspunkt i kultur- og naturelementer.