Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Tilhører du målgruppa?

Du har sikkert opplevd at du av og til får lyst til å lese mer, se videre på et TV-program eller undersøke en nettside nærmere? Da har produsentene klart å utforme medieuttrykket slik at det passer til den målgruppa du tilhører.
Personer med TV, avis, nettbrett og mobil. Fotografi.
Raba gova ođđa siiddus

Sammenlign de ti eksemplene nedenfor:

  1. Hvilket av medieuttrykkene i de fem gruppene ville du helst brukt tid på? Grunngi svaret.
  2. Hvem i bekjentskapskretsen din tror du ville prioritert annerledes? Grunngi svaret.
  3. Diskuter gjerne svaret du kom fram til, med en medelev. Er dere enige eller uenige?
  4. Dersom dere er uenige, hvordan kan det forklares?

Eksempler til vurdering:

Avisoppslag

Eksempel nr 1: Aftenposten junior

Eksempel nr. 2: Bergens Tidende

YouTube

Eksempel nr. 3: Prebz og Dennis

Eksempel nr. 4: Blogghanna

TV-program

Eksempel nr. 5: Gossip Girl

Eksempel nr. 6: Fader Brown (Father Brown)

Holdningskampanjer

Eksempel nr. 7: Helsedirektoratet

Eksempel nr. 8: Røykesluttkampanjen Stopptober hos Dagbladet

Reklame

Eksempel nr. 9: Reklamevideo for Freia melkesjokolade

Eksempel nr. 10: Reklameannonse for Lerum eplejus (se under)

Reklame for Lerum eplejus. En juskartong står i forgrunnen blant noen grønne epler, og i bakgrunnen ser vi en gård ved en fjord. Tekster i plakaten er: "Ny pakning", "Laga av folk som ikkje e eplekjekke" og "I saftbygda Sogn har me vore særs opptekne av frukt og bær i over 100 år. Då er det kanskje ikkje så rart at produkta frå Lerum blir så gode. Eplejusen vår er laga av den finaste frukta, som er pressa når ho er på sitt aller beste. Prøv vår friske eplejus i ny pakning, kanskje du får litt frukt på hjernen du og."
CC BY-SADán lea/leat čállán Albertine Aaberge.
Maŋemusat ođastuvvon 04/25/2018

Oahppanresurssat

Kommunikasjon og kommunikasjonsmodeller