Ulikheter av andre grad - Matematikk 1T - NDLA

Njuike sisdollui
Ođđadárogiella
Bargobihttá

Ulikheter av andre grad

Oppgavene nedenfor skal løses uten bruk av hjelpemidler. Du kan også prøve å løse oppgavene med CAS.

1.10.10

Løs ulikhetene.

a)

vis fasit

Denne ulikheten er ferdig ordna. Vi finner først nullpunktene til uttrykket på venstre side:

Vi vet nå at uttrykket er lik 0 når og når . Det er bare for disse verdiene av at uttrykket kan skifte fortegn. Vi tar stikkprøver for -verdier i intervallene , og .

Vi bruker det faktoriserte uttrykket når vi tar stikkprøvene.


Vi kan da sette opp fortegnslinjen:

Oppgaven vår var å finne ut for hvilke verdier av det stemte at . Av fortegnslinjen kan vi lese at ulikheten har løsningen .

Løsning med CAS:

b)

vis fasit

Vi finner først nullpunktene:

Vi vet nå at uttrykket er lik 0 når og når . Det er bare for disse verdiene av at uttrykket kan skifte fortegn. Vi tar stikkprøver for -verdier i intervallene og .

Vi bruker det faktoriserte uttrykket når vi tar stikkprøvene.

Vi kan da sette opp fortegnslinjen:

Oppgaven vår var å finne ut for hvilke verdier av det stemte at . Av fortegnslinjen kan vi lese at ulikheten har løsningen .

Løsning med CAS:

c)

vis fasit

Vi finner først nullpunktene:

Vi vet nå at uttrykket er lik når og når . Det er bare for disse verdiene av at uttrykket kan skifte fortegn. Vi tar stikkprøver for -verdier i intervallene ,, og .

Vi bruker det faktoriserte uttrykket når vi tar stikkprøvene.

Vi kan da sette opp fortegnslinjen:

Oppgaven vår var å finne ut for hvilke verdier av det stemte at . Av fortegnslinjen kan vi lese at ulikheten har løsningen .

Løsning med CAS:

d)

vis fasit

Vi finner først nullpunktene:

Vi vet nå at uttrykket er lik 0 når og når . Det er bare for disse verdiene av at uttrykket kan skifte fortegn. Vi tar stikkprøver for -verdier i intervallene og .

Vi bruker det faktoriserte uttrykket når vi tar stikkprøvene.

Vi kan da sette opp fortegnslinjen:

Oppgaven vår var å finne ut for hvilke verdier av det stemte at . Av fortegnslinjen kan vi lese at ulikheten har løsningen .

Løsning med CAS:

e)

vis fasit

Vi faktoriserer først uttrykket

Vi vet nå at uttrykket er lik 0 når og når . Det er bare for disse verdiene av at uttrykket kan skifte fortegn. Vi tar stikkprøver for -verdier i intervallene og .

Vi bruker det faktoriserte uttrykket når vi tar stikkprøvene.

Vi kan da sette opp fortegnslinjen:

Oppgaven vår var å finne ut for hvilke verdier av det stemte at . Av fortegnslinjen kan vi lese at ulikheten har løsningen .

Løsning med CAS:

1.10.11

Løs ulikhetene.

a)

vis fasit

Vi finner først nullpunktene til uttrykket på venstre side.

Vi vet nå at uttrykket er lik 0 når og når . Det er bare for disse verdiene av at uttrykket kan skifte fortegn. Vi tar stikkprøver for -verdier i intervallene og .

Vi bruker det faktoriserte uttrykket når vi tar stikkprøvene.

Vi kan da sette opp fortegnslinjen:

Oppgaven vår var å finne ut for hvilke verdier av det stemte at . Av fortegnslinjen kan vi lese at ulikheten har løsningen .

Løsning med CAS:

b)

vis fasit

Vi ordner først ulikheten slik at vi får 0 på høyre side.

Vi finner så nullpunktene til uttrykket på venstre side.

Vi vet nå at uttrykket er lik 0 når og når . Det er bare for disse verdiene av at uttrykket kan skifte fortegn. Vi tar stikkprøver for -verdier i intervallene og .

Vi bruker det faktoriserte uttrykket når vi tar stikkprøvene.

Vi kan da sette opp fortegnslinjen:

Oppgaven vår var å finne ut for hvilke verdier av det stemte at . Av fortegnslinjen kan vi lese at ulikheten har løsningen .

Løsning med CAS:

c)

vis fasit

Vi ordner først ulikheten slik at vi får 0 på høyre side.

Vi finner så nullpunktene til uttrykket på venstre side.

Vi vet nå at uttrykket er lik 0 når og når . Det er bare for disse verdiene av at uttrykket kan skifte fortegn. Vi tar stikkprøver for -verdier i intervallene og .

Vi bruker det faktoriserte uttrykket når vi tar stikkprøvene.

Vi kan da sette opp fortegnslinjen:

Oppgaven vår var å finne ut for hvilke verdier av det stemte at . Av fortegnslinjen kan vi lese at ulikheten har løsningen .

Løsning med CAS:

d)

vis fasit

Vi ordner først ulikheten slik at vi får 0 på høyre side.

Vi finner så nullpunktene til uttrykket på venstre side.

Vi vet nå at uttrykket er lik 0 når . Det er bare for denne verdien av at uttrykket kan skifte fortegn. Vi tar stikkprøver for -verdier i intervallene og .

Vi bruker det faktoriserte uttrykket når vi tar stikkprøvene.

Det er bare for denne verdien av at uttrykket kan skifte fortegn. Vi tar stikkprøve for -verdi mindre enn 1 og -verdi større enn 1.

Vi kan da sette opp fortegnslinjen:

Oppgaven vår var å finne ut for hvilke verdier av det stemte at . Av fortegnslinjen kan vi lese at ulikheten er oppfylt for alle verdier av .

Vi kunne også sett dette direkte da . Dette uttrykket aldri kan bli negativt.

Løsning:

Løsning med CAS:

Merk måten GeoGebra skriver løsningen på her.

e)

vis fasit

Vi ordner først ulikheten slik at vi får 0 på høyre side.

Vi finner så nullpunktene til uttrykket på venstre side.

Likningen har ingen reelle løsninger. Uttrykket kan ikke ha verdien 0. Det betyr at uttrykket enten er negativt hele tiden, eller positivt hele tiden. Hvis vi setter inn  , har uttrykket verdien . Med andre ord, uttrykket    vil være negativt for alle verdier av .

Ulikheten spør etter når uttrykket er større eller lik 0. Det er det aldri, så ulikheten har ingen løsning.

Løsning med CAS:

1.10.12

Forklar hvorfor ulikhetene ikke har noen løsning.

a)

vis fasit

kan aldri bli negativ. Uttrykket blir dermed aldri større enn 1.

b)

vis fasit

Verken eller kan bli mindre enn 0.