Njuike sisdollui
Ođđadárogiella
Oppgave

Melkekrigen

I denne oppgaven skal du først se den islandske filmen Melkekrigen, der melkebonden Inga kjemper mot styresettet i andelslaget. Med utgangspunkt i filmen skal du vurdere distribusjonsstrategier og makt og avhengighet i verdikjeden.

Oppgave

I tillegg til informasjonen i filmen bør du bruke relevante kilder, markedsføringsteorier og markedsføringsmodeller når du løser oppgaven.

Del 1

  1. Beskriv og vurder distribusjonsstrategier i filmen Melkekrigen.

  2. Drøft og vurder påvirkningen av makt og avhengighet som kommer fram i filmen.

  3. Vurder distribusjonsstrategier og maktforhold som kommer fram i filmen sammenliknet med dem vi finner i det norske andelslaget Tine. Diskuter likheter og forskjeller.

Om andelslaget Tine

Tine er organisert som et andelslag eid av cirka 7000 melkeprodusenter. Tine-konsernet omfatter cirka 35 meierier, samt flere hel- eller deleide datterselskaper og tilknyttede selskaper.

Les mer på https://www.tine.no/organisasjon

Del 2

Arranger en debatt i klassen der éi gruppe representerer rollen til et stort og mektig andelslag, mens den andre gruppa representerer melkebøndene.

Instrukser

Gruppe 1: Denne gruppa representerer andelslagets rolle. Gruppemedlemmene skal argumentere for fordelene ved å være en del av et andelslag.

Gruppe 2: Denne gruppa representerer melkebøndene som ønsker større selvstendighet. Gruppemedlemmene skal argumentere for utfordringene ved å være avhengig av et andelslag.

  • Forberedelse

    • Hver gruppe skal forberede seg ved å finne fakta, statistikker og eksempler som støtter argumentene deres.

    • Gruppene skal også forberede motargumenter for å kunne svare på spørsmål og innvendinger fra den andre gruppa.

  • Debattstruktur

    • Innledende uttalelser: Hver gruppe får 2 minutter til å presentere hovedargumentene sine.

    • Åpen debatt: Gruppene får 5 minutter til å diskutere og utfordre hverandres argumenter.

    • Avsluttende uttalelser: Hver gruppe får 1 minutt til å oppsummere argumentene sine og avslutte debatten.

  • Evaluering

    • Etter debatten skal klassen diskutere hvilke argumenter som var mest overbevisende og begrunne hvorfor.

Lykke til med debatten!

Dán lea/leat čállán Elisabeth Thoresen Olseng.
Maŋemusat ođastuvvon 01/13/2025