Njuike sisdollui

CRISPR hvis du får bestemme

Når du har satt deg inn i hva genredigeringsverktøyet CRISPR er, vet du hvilke enorme muligheter og utfordringer som finnes. Hva ville du ha prioritert, og hvilke tillatelser synes du at lovverket bør åpne for?

Forprosjekt: fordypning og presentasjon i klassen

Hensikt

Hensikten med forprosjektet er å få bedre innsikt i muligheter, risiko og etiske spørsmål knyttet til -teknologien.

Gruppeoppgave

Dann grupper på 2–4 elever. Diskuter de ulike mulighetene som genredigering gir, og velg et forskningsprosjekt innen genredigering med CRISPR som dere vil finne ut mer om.

Søk etter informasjon. Se tips til ressurser nederst på siden. Drøft i gruppa, og noter det som kan hjelpe resten av klassen med å få innsikt i det dere har jobbet med.

Presentasjon

Når dere presenterer forprosjektet for klassen, må dere reflektere over både mulighetene som teknologien gir, risikoen den medfører, og etiske aspekter som er relevante. Bruk visuelle hjelpemidler som plansje, animasjon, presentasjon eller lignende.

Når alle har fått innsikt i muligheter og utfordringer ved CRISPR-teknologien, kan dere gjøre oppgaven nedenfor og drøfte prioriteringer.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
CRISPR genaredigeren

CRISPR-genaredigeren dahká vejolažžan ulbmillaččat rievdadit DNA buot ealli organismmain.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Kristin Bøhle.
Maŋemusat ođastuvvon 2021-01-10