Tanker og følelser - Gruppeoppgave: Tankefeller - Verktøykassa – for lærere - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Tanker og følelser

Oppgave

Gruppeoppgave: Tankefeller

Hva skjer når du blir lurt av dine egne tanker? I denne oppgaven skal dere arbeide sammen med å utforske, presentere og diskutere ulike tankefeller.

1. Forberedelse

Les teksten "Hva er tankefeller?" under og svar på spørsmålene.

Hva er tankefeller?

Tankefeller kan beskrives som "mentale snarveier" vi ubevisst bruker når vi tolker oss selv, andre eller verden. Ofte tar vi mennesker beslutninger eller lander på konklusjoner basert på ganske lite og ensidig informasjon.

Et eksempel på en tankefelle er at du tenker: "Presentasjonen min ble totalt mislykket, for jeg skalv i stemmen i starten". I ditt eget hode har du altså bestemt deg for at hele presentasjonen gikk dårlig basert på en liten del av framføringen. Hadde du tatt hele presentasjonen med i vurderingen, ville du kanskje sett at det var flere ting som også gikk bra?

Tankefeller kan være problematiske hvis vi har mange av dem, og til slutt gjør de at vi begynner å se oss selv og andre på en måte som er langt fra virkeligheten. For eksempel kan mange av oss tenke: "Jeg er ikke en person noen vil bli kjæreste med". Slike tanker kan vi ha fordi vi tidligere har blitt avvist av noen vi liker. Men dette trenger ikke å være en mening andre har om deg, det er din egen tolkning av hvordan andre opplever deg.

Når vi står i konflikter eller kjenner på sterke følelser, er det ekstra vanlig å havne i tankefeller. Hvis du for eksempel krangler med moren din og tenker: "Hun tar alltid lillebror sitt parti", er dette et eksempel på svart-hvitt-tenkning, som du kan lese mer om nedenfor. Slike mentale snarveier er også framtredende ved depresjon eller angst. Da er det spesielt vanskelig å bli klar over at vi kan havne i tankefeller.

Enkelte ganger kan det være lurt å ta mentale snarveier. Da bearbeider vi informasjon raskt og kan ta kjappe beslutninger. Men dersom vi ofte havner i tankefeller, kan det være en god idé å øve seg på å tenke litt annerledes.

Teksten er hentet fra artikkelen "Tankefeller", skrevet av Camilla Øien / VIP Psykisk helse i skolen, Vestre Viken. CC BY-SA.

  1. Hva er en tankefelle?

  2. Når kan det være lett å havne i en tankefelle?

  3. Hva kan være farene ved å havne i en tankefelle?

2. Gjennomføring

  1. Del klassen i grupper på 3–4 elever.

  2. Hver gruppe får tildelt en tankefelle de skal presentere for resten av klassen. Bruk beskrivelsene av ulike tankefeller i artikkelen "Tankefeller".

  3. Gruppa lager en presentasjon for de andre. Forsøk gjerne å illustrere og presentere den tankefellen dere har på en kreativ måte, for eksempel gjennom et rollespill, en podkast, en interaktiv fortelling eller en video. Uavhengig av hvilket format dere velger, bør presentasjonen inneholde

    • årsaker til tankefellen

    • konkrete eksempler på tankefellen

    • konsekvensene av tankefellen

    • forslag til hvordan vi kan unngå tankefellen eller hindre den fra å gjenta seg

3. Etterarbeid

Reflekter sammen i plenum.

  1. Hvordan kan tankefeller påvirke følelsene våre på en negativ måte? Gi konkrete eksempler.

  2. Hvordan kan tankefeller få oss til å gjøre ting som er uheldige for oss?

  3. Hva kan du selv gjøre for å unngå tankefeller?

  4. Hva kan du gjøre hvis du opplever at en venn har en tankefelle?

Skrevet av Karl Henrik Aanesen.
Sist faglig oppdatert 29.04.2024

Siste steg i læringsstien

Du er nå på siste steget i læringsstien Tanker og følelser

Gå til faget: Verktøykassa – for lærere

Gå til emne: Psykisk helse