Bra klassemiljø - Ta bilder av gode og dårlige relasjoner - Verktøykassa – for lærere - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Bra klassemiljø

Skrevet av Cathrine Dunker Furuly, Albertine Aaberge, Eivind Sehested Zakariassen, Karl Henrik Aanesen, Stina Åshildsdatter Grolid, Inga Berntsen Rudi og Gro-Anita Mortensen.
Sist oppdatert 28.04.2020
Øvelse

Ta bilder av gode og dårlige relasjoner

Bruk egne klassekompiser og kom opp med scener som viser gode og dårlige relasjoner.

I denne oppgaven skal dere ta bilder som uttrykker gode og dårlige relasjoner. Bruk gjerne egne mobiltelefoner.

Jobb alene og i grupper.

  1. Beskriv skriftlig hva du vil ta bilde av.

    • Hva ønsker du å fortelle?
    • Hvordan skal du sikre deg at du gjør dette?
    • Du kan ta utgangspunkt i et tema som 'på ny skole', 'vennskap', 'klassekamerat', 'ekskludering', 'inkludering'.
  2. Diskuter ideen eller ideene dine med andre i klassen. Organiser dere i passende grupper for å kunne realisere ideene til den enkelte på gruppa.

    • Hvordan kan dere ta bildet for å virkelig gjøre tydelig budskapet i bildet?
    • Hvordan skal personer stå i forhold til hverandre?
    • Hva skal du gjøre?
    • Hvor mye av situasjonen skal vises? Ansikt? Kroppsspråk? Omgivelser?
  3. Regisser scener og ta bilder. Ta minst 10 ulike bilder av hver av ideene/scenene. Bruk maks 20 minutter.
  4. Gå gjennom bildene og plukk ut 2 bilder fra hver av ideene som dere diskuterer i gruppa.

    • Hva fungerer?
    • Hva fungerer ikke?
    • Bestem deg for to ting du vil gjøre annerledes i neste runde.
  5. Ta 10 nye bilder, jobb konsentrert og grundig for å gjøre disse bedre enn i første runde.
  6. Plukk ut to bilder alene eller i grupper. Rediger bildene. Du kan for eksempel beskjære dem og/eller legge på filter.
  7. Velg om du vil jobbe i gruppa di eller individuelt.

    • Hva kommuniserer bildene?
    • Beskriv hva du/dere er spesielt fornøyd med å ha fått til.
  8. Til slutt – lever bildene til lærer og presenter bilder for klassen.
Skrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 13.11.2019