Hopp til innhold
Bokmål
Fagartikkel

Markedsføring til barn og unge i sosiale medier

Visste du at om du er gutt eller jente har spesielt mye å si for hvilken reklame du får i sosiale medier? Algoritmer blir nemlig skreddersydd etter de opplysningene du legger igjen som bruker.

Kommersielle aktører og markedsføringsteknikker

Når du bruker sosiale medier, forholder du deg altså til et stort og variert kommersielt marked. De vanligste markedsføringsteknikkene er sponsede lenker, kjendissponsing og rabattkoder. Markedsføringsstrategiene er gjerne integrert og kombinert med annet innhold. De kan derfor være vanskelige å forstå som markedsføring.

Flere kjendiser og "influencere" har fått oppmerksomhet for mangelfull reklamemerking og brudd på markedsføringsloven. Forbrukertilsynet har gjort et stort arbeid for å få slik markedsføring merket. Særlig alkoholreklame fra utlandet og kjendisblogganbefalinger mangler merking.

Kommersielle aktører fra mange ulike markeder kan konkurrere om oppmerksomheten din i sosiale medier:

  • tv, film og lokale eventer
  • digitale spill og teknologi
  • mat og drikke
  • kosmetikk og skjønnhetstjenester
  • klær
  • betalingstjenester og forsikring
  • utdanning og jobb
  • sport og kjøretøy

Les mer om forbrukertilsynet sin veiledning for merking av reklame.