Markedsføring til barn og unge i sosiale medier

Når du bruker sosiale medier, forholder du deg altså til et stort og variert kommersielt marked. De vanligste markedsføringsteknikkene er sponsede lenker, kjendissponsing og rabattkoder. Markedsføringsstrategiene er gjerne integrert og kombinert med annet innhold. De kan derfor være vanskelige å forstå som markedsføring.
Flere kjendiser og "influencere" har fått oppmerksomhet for mangelfull reklamemerking og brudd på markedsføringsloven. Forbrukertilsynet har gjort et stort arbeid for å få slik markedsføring merket. Særlig alkoholreklame fra utlandet og kjendisblogganbefalinger mangler merking.
Kommersielle aktører fra mange ulike markeder kan konkurrere om oppmerksomheten din i sosiale medier:
- tv, film og lokale eventer
- digitale spill og teknologi
- mat og drikke
- kosmetikk og skjønnhetstjenester
- klær
- betalingstjenester og forsikring
- utdanning og jobb
- sport og kjøretøy
Les mer om forbrukertilsynet sin veiledning for merking av reklame.