Innenfor/utenfor - Innenfor/utenfor? - Tverrfaglige temaer - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Innenfor/utenfor

Oppgave

Innenfor/utenfor?

I noen klasser er miljøet trygt og inkluderende. I andre klasser er miljøet utrygt, klikkete og preget av mobbing og ekskludering. Hvorfor oppstår mobbing i noen miljøer og ikke i andre, og hva kan du og de andre i klassen gjøre for å skape et mobbefritt miljø?

Oppgave 1

Diskuter i grupper

  1. Hva kjennetegner et klassemiljø der det ikke foregår mobbing?

  2. Hva kjennetegner et klassemiljø der det lett oppstår mobbing?

  3. Hvem har ansvaret for å skape et klassemiljø der ingen blir mobbet eller faller utenfor? Begrunn svaret.

Video: filmkonsulentene / CC BY-NC-ND 4.0

Oppgave 2. Innenfor/utenfor

Se filmen og svar på spørsmålene

  1. Hva er mobbing?

  2. Diskuter hvordan disse tre situasjonene kan føre til mobbing:

    • Et "trangt" og klikkete klassemiljø skaper frykt og gjør at flere føler seg unormale.

    • Noen i klassen forsøker å heve sin egen status eller tilhørighet ved å støte andre ut.

    • Noen i klassen ekskluderer andre på en skjult måte ved hjelp av blikk, kroppsspråk, ironi eller baktaling.

  3. Hvorfor kan det være lett for et mobbeoffer å feilaktig tro at det er noe galt med dem, og at de selv har skyld i mobbingen?

  4. Det er viktig for mange ungdommers identitet å tilhøre en gruppe. Diskuter hvordan ulike grupper på skolen kan markere at de er forskjellige fra hverandre på en positiv og på en negativ måte.

  5. Hvorfor er det viktig å si raskt fra til læreren eller andre på skolen hvis du ser andre bli mobbet eller opplever det selv?

Skrevet av Karl Henrik Aanesen.
Sist faglig oppdatert 08.03.2021