Segmenteringskriterier - Produktutvikling og skapende prosesser (DT-DTH vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Segmenteringskriterier

Vi kan dele opp et marked i segmenter på mange forskjellige vis, avhengig av hva slags produkter vi har med å gjøre, og hva slags informasjon om kundene som er tilgjengelig. Hva kan det for eksempel fortelle om en kunde at han eller hun driver med fallskjermhopping?

Tre hovedtyper kriterier

Det er vanlig å segmentere et forbrukermarked med utgangspunkt i følgende kriterier eller kjennetegn:

Demografiske kriterier
er lett målbare kriterier som yrke, bosted, kjønn, alder og så videre.
Psykografiske kriterier
er kriterier som forteller om gruppetilhørighet, personlighet, interesser og livsstil.
Kjøpsatferd
er kriterier som viser blant annet når, hvor og hvordan kundene handler.
Skrevet av Live Marie Toft Sundbye.
Sist faglig oppdatert 19.10.2017