Kreativ dialog - Produktutvikling og skapende prosesser (DT-DTH vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Kreativ dialog

Kreativ dialog er å skape gjennom tale. Denne kreative metoden var først brukt av Navaho-indianerne under rådslag. De satt i ring og sendte rundt en hellig stein. Den som holdt steinen, hadde ordet, og de andre var stille. På denne måten snakket de etter tur, og alle bidrog med meninger og idéer.

Kreativ dialog

Ordet kreativ betyr "skapende", dialog er satt sammen av dia, som betyr gjennom, og log eller logos som betyr "å tale". Kreativ dialog er dermed å skape gjennom tale. I denne metoden skal du snakke og komme med idéene og meningene dine. Det er viktig at den som snakker ikke blir avbrutt, og at alle i gruppa deltar aktivt når det er deres tur.

Forberedelser

Du har en oppgave, en problemstilling, en utfordring eller en mulighet du skal jobbe med på skolen. Denne metoden passer best for grupper fra fire til seks elever. Velg en penn eller tusj som skal være deres "hellige penn".

Metoden

  1. Start med å beskrive oppgaven eller problemstillingen dere skal jobbe med og finne en løsning på. Det kan være en individuell oppgave, der en trenger hjelp til idéer, eller det kan være et felles prosjekt dere skal jobbe sammen om.
  2. Når alle har en felles forståelse for utfordringen, holder en i gruppa "den hellige pennen" og snakker. De andre lytter.
  3. Send "den hellige pennen" videre mot venstre når du har snakket ferdig. Du kan også velge å ikke si noe, før du sender pennen videre. Slik går "den hellige pennen" fra person til person, helt til alle har fått sagt det de vil.
  4. Utsett vurderinger, spørsmål, kommentarer og kritikk.

Varianter av kreativ dialog

Metoden kreativ dialog kalles også hellig penn, magisk penn eller snakkepennen. Dersom dere har behov for at idéene skrives ned etter hvert, velger dere en som noterer undervegs i øvelsen. Du kan variere metoden med for eksempel å la den magiske pennen ligge på et bord mellom dere. Når du er ferdig å snakke, legger du pennen tilbake på bordet, og hvem som helst kan ta pennen. Metoden kan også fungere i større grupper, men da blir det viktig at hver enkelt snakker kortere.

Skrevet av Hanne Merethe Riskedal Staurland.
Sist faglig oppdatert 06.05.2020