Formspråk og fagbegrep - Produktutvikling og skapende prosesser (DT-DTH vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Formspråk og fagbegrep

Alle former uttrykker noe. Vi snakker om formspråk eller formuttrykk når vi beskriver hvordan former ser ut. Vi skal se på fagbegreper innen to- og tredimensjonal form.

Alle former uttrykker noe. De kan være stemningsskapende, virke inn på sansene våre og gi oss et inntrykk. Formuttrykket kan for eksempel være

  • forenklet, stilisert eller abstrakt

  • lett eller tungt

  • åpent eller lukket

  • dynamisk eller statisk

  • positivt eller negativt

I stilhistorien blir du kjent med hvordan formspråket endrer seg gjennom stilepokene.

Fagbegrep

Lær deg å bruke fagbegrep når du skal beskrive to- og tredimensjonal form. Klikk på fagordene i presentasjonen under for å få opp forklarende bilde og tekst. Pilene tar deg tilbake til forrige side.

Geometrisk og organisk form

Animasjonen viser hva som kjennetegner hovedgruppene geometrisk og organisk form.

Video: Klipp og Lim AS / CC BY-SA 4.0

Geometrisk formspråk

Her er formen bygget opp av geometriske eller matematiske former som kan konstrueres med passer og linjal, for eksempel sirkler og kuber.

Organisk formspråk

Formen tar utgangspunkt i det organiske. Det vil si uregelmessige, myke linjer slik vi finner dem i naturen.

Konstruktivt formspråk

Formen er sammensatt, det ligger en konstruksjon bak. For eksempel ei bru eller Eiffeltårnet.

Additiv og subtraktiv form

Additiv betyr å legge til, og subtraktiv betyr å trekke ifra. Animasjonen under forklarer additiv og subtraktiv form og viser hvordan vi kan bruke dette i produktdesign.

Video: Klipp og Lim AS / CC BY-SA 4.0

Dividert form

Dividert form vil si å dele en form opp i mindre deler og forskyve dem. Dette kalles også divisjonsform. Formene som oppstår i mellomrommet, er like viktige som den positive formen. Animasjonen under forklarer og viser hvordan vi kan bruke dividert form i logo- og produktdesign.

Video: Klipp og Lim AS / CC BY-SA 4.0

Relatert innhold

Fagstoff
Stilhistorie

Designere og håndverkere bør kjenne til utviklingen av faget sitt. Stilhistorie kan også inspirere til nyskaping.

Skrevet av Anita Neby og Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 28.04.2022