Trender, bruksform og dekor - Produktutvikling og produksjon (FD-FBI vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Arbeidsoppdrag

Trender, bruksform og dekor

Bruksform er gjenstander som har en nytteverdi. En kopp skal for eksempel være god å drikke av. I tillegg har gjenstandene en form og dekor som uttrykker en stil. I denne oppgaven skal du lære om trender og stil, og kunne bruke dette i eget design.

Bruksform og dekor

Bruksform er gjenstander som har en bestemt funksjon. I denne oppgaven kan du velge å jobbe med en bruksform innen ditt interesseområde. Materialene kan være tekstil, tre, metall eller keramikk. Produktet kan for eksempel være en t-skjorte, et hårbånd, en vase, en turkopp, en stol, ei sleiv eller serviettringer.

Du skal lage tre dekorforslag for en kolleksjon, for eksempel dekor til tre t-skjorter. Bestem også om du skal produsere produktene, redesigne et eksisterende produkt, eller om du kun skal lage forslag til dekor.

Del 1: Yrkesrett oppgaven din og velg en bruksform

Gjennom en oppgave som dette får du kunnskap om trender, farger og form. Du kan jobbe i myke, harde eller plastiske materialer innen et valgfritt håndverk.

Velg en bruksform og sett den gjerne inn i en kontekst. Arbeider du innen frisørfag, kan du for eksempel bruke hårbånd og hår til å jobbe med trend, form og farger. Har du valgt interiør, kan du redesigne en stol og sette den inn i et interiør. Du kan redesigne en eksisterende vase. Da kan du samtidig jobbe med trend, farger og form i en blomsterbukett som du plasserer i vasen.

Kopp som eksempel

Videre tar vi utgangspunkt i dekorforslag til en kopp, for å vise et eksempel på en arbeidsprosess. Kanskje har dere tilgang på sublimeringsprinter og kopp-presse på skolen eller i et skaperverksted?

Del 2: Sett deg inn i ulike trender

Du skal lage tre ulike dekorforslag. De tre designene skal være del av en kolleksjon. Du skal ta utgangspunkt i trender og trendfarger for kommende sesong. Orienter deg i årets fargetrender. Du kan også besøke en fargeforhandler og få fargeprøver der.

Eksempel fra trendinstituttet PEJ

Videre i denne oppgaven tar vi utgangspunkt i fire beskrivelser av trender for vår og sommer 2021 fra trendinstituttet PEJ. De beskriver trendene i fire fargepaletter og knytter dem til personlighetene vandreren, arbeideren, sanseren og drømmeren.

Del 3: Eksperimenter med farger og tekstur

Du skal eksperimentere med farger og tekstur. Deretter bruker du
utprøvingene og inspirasjon fra trendene for å lage dekor til produktet ditt. Du kan bruke foto, maling, tegning, ulike overflatebehandlinger eller annet i eksperimenteringen. Bearbeid gjerne utprøvingene videre digitalt.

Del 4: Jobb med komposisjon

Lag skisser der du jobber med ulike komposisjoner for dekoren. Prøv ut ulike form- og fargekombinasjoner i mange og varierte skisser.

Del 5: Produksjon

Lag produktet ditt. Sy for eksempel hårbåndet og bruk det i en frisyre. Redesign stolen, lag tresleiva eller trykk på t-skjorta. Dekorer vasen og sett sammen buketten, eller lag serviettringer i metall. Dersom du vil jobbe med kopp, kan du trykke den dekoren du liker best ved å bruke sublimeringsprinter og kopp-presse.

Del 6: Visualiser dekor på bruksformen

En plansje er flere enkeltelementer, for eksempel fotografier, tegninger eller tekst, som er satt sammen på ett ark. Målet for en presentasjonsplansje kan være å lansere og gi informasjon om et produkt.

Lag en presentasjonsplansje ved å fotografere produktet ditt foran en passende bakgrunn. Dersom du har redesignet en stol, kan du sette den inn i et interiør. Du kan ta produktfoto av tresleiva, vasen med blomster eller serviettringene. Har du laget en frisyre, kan du ta et portrettfoto.

Jobber du med kopper, kan du lage en presentasjonsplansje ved å fotografere koppene foran en passende bakgrunn. Bruk et bilderedigeringsprogram for å legge dekoren på koppene. Du kan også laste ned foto av kopper som du legger dekor på, og lage en bakgrunn digitalt.

Del 7: Markedsføring i sosiale medier

Lag en annonse for produktene dine. Annonsen skal inneholde navnet på kolleksjonen din og sesong for lansering, i tillegg til visualisering av produktene. Bestem en målgruppe og velg en passende plattform hvor du tror du får størst salg. Lag annonsen i det formatet som passer plattformen. Instagram har for eksempel et kvadratisk format og Facebook et liggende format.

Del 8: Eksponeringsdesign

Gå sammen om å lage en helhetlig utstilling av produktene. Skap gjerne et miljø rundt gjenstandene. Dere kan bruke plansjene eller fotoer for å lage bannere i bakgrunnen. Brukstingene kan for eksempel plasseres på podier eller henge ned fra taket.

Se hvordan Anette Kogstad arrangerer tallerkenene sine på en vegg i filmen under.

Filmen er laget av Birgit Solhaug for Norway Designs (2016) og gjengitt på NDLA sine nettsider med tillatelse fra Anette Krogstad.

Del 9: Dokumentasjon

Dokumenter og vurder egen idéutvikling, eksperimentering, arbeidsprosess og det ferdige produktet. Bli enig med lærer om du skal presentere muntlig, levere skriftlig dokumentasjon eller dokumentere i en film. Under filer finner du skriveramme til bruk i dokumentasjonsarbeidet.

Relatert innhold

Fagstoff
Form og funksjon

Funksjon kan forklares med bruksmåte. Formen på en gjenstand viser hvordan funksjon og uttrykk henger sammen. Utseende og bruksmåte er ikke tilfeldig.

Skrevet av Hanne Merethe Riskedal Staurland.
Sist faglig oppdatert 03.05.2020