Sosiale relasjoner og inkludering - Start praten - Pedagogisk arbeid (HS-BUA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Sosiale relasjoner og inkludering

Skrevet av Albertine Aaberge, Inga Berntsen Rudi, Gro-Anita Mortensen, Jan Erik Auen og Karl Henrik Aanesen.
Sist oppdatert 21.04.2021
Oppgave

Start praten

Hva kan du gjøre hvis du får det vanskelig på videregående? I disse oppgavene skal du diskutere hvordan du selv og andre kan takle vanskelige utfordringer.

Oppgave 1 – Start praten

Se videoen fra mental helse og diskuter spørsmålene i grupper.

  1. Tror dere at det er vanskeligere for gutter enn jenter å snakke om følelser? Begrunn svaret.
  2. Hva tror dere er de viktigste grunnene til at mange ikke snakker om følelsene sine og synes det er vanskelig å be om hjelp?
  3. Hva kan du gjøre for at det skal bli lettere for andre å snakke om følelser og hvordan de har det?

Oppgave 2 – Lag en case: Ny på videregående

Del klassen i grupper på tre eller fire elever og jobb med oppgavene.

  1. Hver gruppe dikter opp en person som nettopp har startet i første klasse på videregående. Hva slags personlighet, familiebakgrunn, utseende og interesser har han eller hun?
  2. Lag en fortelling om hans eller hennes første måneder på videregående. Fortellingen skal inneholde:
    • En eller flere konkrete utfordringer som personen møter på. Ta gjerne utgangspunkt i ett eller flere problemer som dere vet er aktuelle.
    • En beskrivelse av hvordan personen forsøker å løse problemet. Hva gjør de? Hvem prater de med? Oppsøker de noen for å få hjelp? Hva gjør klassen?
    • En beskrivelse av hvordan løsningene fungerte. Hvorfor fungerte de bra eller dårlig?
  3. Presenter fortellingen for klassen. Dere kan presentere fortellingen som en bildefortelling, tegneserie, rollespill, hørespill eller lignende.
  4. Diskuter til slutt fortellingen i plenum. Løste personen utfordringene sine på en god måte? Hva kunne han eller hun ha gjort annerledes?
Skrevet av Karl Henrik Aanesen. Rettighetshaver: NDLA
Sist faglig oppdatert 11.12.2019

Siste steg i læringsstien

Du er nå på siste steget i læringsstien Sosiale relasjoner og inkludering