"Ja, vi elsker" som sammensatt tekst
Skriv ei gjenfortelling av nasjonalsangen med egne ord.
Sammenlikn gjenfortellinga i grupper.
Diskuter deretter i klassen: Hvor godt kjenner dere innholdet i sangen?
Skriv opp alle momentene dere husker på tavla.
Les og lytt til sangen og diskuter disse spørsmålene i grupper:
Hvor mye huska dere egentlig av sangen fra før?
Hva vil dere si er de viktigste nasjonsbyggende motivene Bjørnstjerne Bjørnson bruker i sangen?
Ranger forståelsen deres av innholdet i nasjonalsangen på en skala fra 1–10.
Var det noe av teksten dere ikke forsto? Skriv i så fall ned et par momenter. Diskuter deretter i klassen hva disse delene av teksten kan bety.
Du kan lese og høre sangen i artikkelen "Ja, vi elsker".
Nå kan dere velge om dere vil lage en tegneserie eller ei digital fortelling av teksten til "Ja, vi elsker". Målet er å lage et kreativt produkt, men også å utforske teksten. For å lage illustrasjonene, må dere nemlig forstå hvilke historiske hendelser Bjørnson refererer til i teksten.
Et eksempel:
Slik går dere fram:
Velg selv om dere vil jobbe aleine eller i par. "Dekonstruer" (ta for dere bit for bit) ei og ei strofe slik at dere finner ut hvilke historiske hendelser Bjørnstjerne Bjørnson refererer til i sangen.
Lag deretter ei visuell framstilling av hendelsene. Dere velger om dere vil tegne for hånd, finne kjente malerier/illustrasjoner av hendelsene eller bruke et tegneprogram.
Hvert bilde/illustrasjon skal ledsages av teksten til Bjørnstjerne Bjørnson.
Vis fram fortellingene deres til hverandre og fortell hvilke valg dere gjorde underveis.
Diskuter om igjen: "Hva vil dere si Bjørnstjerne Bjørnson først og fremst bruker som nasjonsbyggende motiver i sangen?"
Ranger forståelsen din av innholdet i nasjonalsangen på en skala fra 1–10.
Gro Dahle vant i 2002 en uhøytidelig konkurranse om å lage Norges nye nasjonalsang med teksten "Norge i fløtesaus". Det er ei omskriving av "Ja, vi elsker".
Les gjennom sangen og skriv ned det du mener er tema og budskap i teksten. Sammenlikn deretter det du har skrevet med andre i klassen.
Diskuter: Hvordan mener dere Gro Dahle framstiller Norge og nordmenn?
Hvilke virkemidler bruker Gro Dahle i teksten?
Da Dahle vant konkurransen, skrev juryen i begrunnelsen at teksten er satirisk, men at den også viser kjærlighet til kongeriket Norge.
Aleine:
Lag en tabell med to kolonner der det står "satire" som overskrift i den ene kolonnen og "kjærlighet til Norge" i den andre. Skriv deretter ned hva dere mener er satire, altså hvilke sider ved Norge og nordmenn Dahle gjør narr av i den ene kolonnen, og hvilke sider ved Norge og nordmenn hun viser kjærlighet for i den andre.
Diskuter i plenum:
Hva mener dere er typisk norsk? Lag ei liste over både gode og dårlige egenskaper ved Norge og nordmenn.
Når blir dere stolte over å være norske?
Når blir dere flaue over å være norske?
Hvordan hadde deres drømme-Norge sett ut?
Diskuter i grupper:
Bjørnstjerne Bjørnsons tekst er høytidelig og søker til historia for å hylle Norge, mens Gro Dahles tekst er satirisk og har nok ikke som mål å hylle Norge og nordmenn. Hvordan kan konteksten forklare form og innhold i de to tekstene?