Kulturmøter, kultursjokk og identitet - Norsk kort botid (SF vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Kulturmøter, kultursjokk og identitet

Hva er kulturmøter og kultursjokk? Diskuter, les og skriv om temaet.

Del 1: Begreper

Dere skal lese en fagartikkel om kultursjokk og kulturmøter. Før dere leser artikkelen, sett dere i grupper og diskuter noen begreper i teksten. Vet dere hva de betyr? Hvis ikke – hva tror dere de betyr?

  • kultur

  • kulturmøter

  • kultursjokk

  • identitet

  • krysskulturell

Del 2: Les fagartikkelen om kulturmøter og identitet

Les fagartikkelen "Kulturmøter og identitet".

Sett dere i par eller grupper og diskuter disse spørsmålene:

  1. Hva betyr begrepene dere diskuterte i del 1? Gå gjennom dem en gang til for å være sikre på at dere har forstått dem. Skriv dem i tillegg ned med forklaring. Spør læreren eller andre elever i klassen hvis dere er i tvil.

  2. I artikkelen leste dere at forskeren Lill Salole mener mennesker som flytter til et nytt land, må lære seg nye "koder". Hva betyr det?

  3. Fortell om eksempler fra eget liv der dere har flyttet til en ny kultur og måtte lære dere nye koder.

  4. Opplevde dere noen form for kultursjokk da dere flyttet til Norge? I så fall – forklar hvordan.

  5. Lill Salole skriver også om tre ulike måter (profiler) å tilpasse seg den nye kulturen på (integrering). Gjenfortell hva disse tre går ut på.

  6. Hvilken av de tre profilene du leste om mener du passer best på din måte å tilpasse deg den norske kulturen på?

  7. Hva betyr det at identiteten er "flytende"?

  8. Vil du si at identitet din har forandret seg siden du flyttet til Norge? I så fall – hvordan?

Del 3: To ukrainske jenters kulturmøte med Norge

  1. Les kronikken "Dagen som forandret alt" av Marharyta Myrzoian og Hanna Saprika.

  2. Marker de delene av teksten du mener handler om kulturmøter.

  3. Marker de delene av teksten du mener handler om kultursjokk.

  4. Gå sammen med en medelev og sammenlikn det dere har markert.

  5. Er det noen hendelser eller noe spesielt som skjedde som har gjort det lettere for dere å passe inn i den norske kulturen? (lære språk, gå på skole, arbeide, få venner eller liknende).

Del 4: Skriv om kulturmøtet ditt med Norge

Skriv en personlig tekst på 200–600 ord om kulturmøtet ditt med Norge. Du kan følge denne "oppskriften":

MItt kulturmøte med Norge

Struktur

Oppgave

Del 1: Å flytte til NorgeForklar hvorfor og hvordan du flyttet til Norge.
Del 2: Kulturmøtet med NorgeFortell om de første tankene dine om Norge da du kom hit.
Del 3: Kultursjokk?Fikk du kultursjokk da du kom til Norge? Forklar hvilke "koder" du syntes (eller fortsatt synes) det var /er vanskelig å forstå. Bruk gjerne eksempler.
Del 4: I dagHvordan vil du beskrive livet ditt som krysskulturell i dag? Har du fortsatt kultursjokk, eller passer du bedre inn i den norske kulturen nå, mener du? Forklar også om det som har hjulpet deg. Det kan være å gå på skole, få venner, lære språket eller andre ting.

Del 5: Del med de andre i klassen

  1. Les teksten din høyt for en annen i klassen.

  2. Diskuter om det var noen likheter i møtet deres med Norge.

  3. Diskuter i klassen eller grupper:

    • Hvordan kan kulturmøter være både positivt og ?

    • Hvorfor kan det være positivt å tilhøre to kulturer?

    • Hva kan være vanskelig med det?

Skrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 12.11.2024