Hvordan lage gode helsetninger? - Subjekt, verbal og objekt - Norsk kort botid (SF vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Hvordan lage gode helsetninger?

Fagartikkel

Subjekt, verbal og objekt

Hvor skal setningsleddene stå når setningen har subjekt, verbal og objekt?

Før du leser

Disse fagbegrepene blir brukt og forklart i løpet av teksten:

Setningsledd
Et setningsledd er en del av (et ledd i) en setning. Det kan være ett eller flere ord. Setningen "Gutten spiste et kokt egg" har tre setningsledd: "Gutten", "spiste" og "et kokt egg".
Subjekt
Subjekt er som oftest det setningsleddet som viser hvem eller hva som gjør noe: I setningen "Nina kjøpte jakka i går" er "Nina" subjekt.
Verbal
Verbal er det setningsleddet som viser handling: I setningen "Nina kjøpte jakka i går" er "kjøpte" verbal.
Objekt
Objekt er det setningsleddet handlingen er rettet mot: I setningen "Nina kjøpte jakka i går" er "jakka" objekt.

Dette er en del av en læringssti om helsetninger. For å komme til starten av læringsstien kan du gå til fagartikkelen Hva er en helsetning?

Norsk – et SVO-språk

Norsk er et SVO-språk. Det betyr at i skal rekkefølgene på setningsleddene være slik:

Norsk – et SVO-språk

SUBJEKT

VERBAL

OBJEKT

De

kjøperpizza

Broren min

spillersjakk
Den søte hundenlikerhundemat

Dette gjelder altså bare setninger med de tre leddene subjekt, verbal og objekt. Andre språk kan ha en annen rekkefølge på setningsleddene. For eksempel er SOV en vanligere rekkefølge i verdens språk enn SVO.

Gå videre i læringsstien for å lage setninger med subjekt, verbal og objekt.

Relatert innhold

Skrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 07.12.2023