Feltarbeid: Abiotiske og biotiske forhold i bekker og elver
Hensikten med dette feltarbeidet er å undersøke de abiotiske og biotiske forholdene i en bekk eller ei elv, og bruke resultatene til å vurdere forurensningsgraden i bekken/elva.
Vi kan finne ut en del om statusen til en bekk, det vil si hvor forurenset eller forsuret bekken er, med enkle målinger og observasjoner av
- lukta på vannet
- skumdannelsen
- hvordan vannet ser ut
- hvordan bunnen ser ut, og hva som vokser der
- bunndyr og artssammensetningen av disse
- utslipp, søppel og skrot i og ved vannforekomsten
- vannets surhetsgrad, pH-verdi
Hver av egenskapene kan vi klassifisere på en skala fra 1 til 4 – fra en bekk som ikke er forurenset, til en bekk som er veldig forurenset.
Merk av stasjonen du undersøker, på et kart.
- Beskriv området.
- Bruk skjemaet, og klassifiser hver av egenskapene ved vassdraget.
- Fyll en beholder (syltetøyglass) med vann fra bekken, og lukt på vannet.
- Hold papirarket bak beholderen, og vurder fargen på vannet.
- Se om vannet er uklart og har partikler.
- Gå langs bekken, og observer om det er skumdannelser. NB! Skumdannelse fra forurensing danner gjerne luftige, blåhvite eller brunaktige skumdotter. I fosser/stryk kan det dannes naturlig skum som er tett og brunhvitt.
- Fyll en vannprøveflaske. Ta den med til skolen for å måle pH der, eller mål pH med en gang.
- Studer bunnen av bekken for å se hva som vokser på steinene (se skjemaet).
- Noter om det er søppel, skrot, utslipp av kloakk og lignende i og ved bekken.
- Fyll plastbakken med vann.
- Rot med stangsilen i bunnen av bekken der det er mulig, og før innholdet over i plastbakken. La det stå rolig en liten stund, så vil du se at smådyrene begynner å bevege seg.
Finn ut hva slags dyr det er. De du ikke klarer å bestemme, tar du med i glasset tilbake til skolen.
Forklar forskjellen på abiotiske og biotiske faktorer.
Lag en oversikt over de abiotiske og de biotiske faktorene fra ditt område i bekken.
Vurdering av endelig forurensingsgrad: Finn gjennomsnittstallet for alle egenskapene, men hold pH-målingen utenfor. Bruk skjemaet, og begrunn hvordan du vil klassifisere bekken på grunnlag av alle målingene og observasjonene. Foreslå forsuringsklasse på grunnlag av pH-målingen.
Sammenlign resultatene fra ulike lokaliteter langs samme vassdrag, og prøv å vurdere hva eventuelle forskjeller kan komme av.
Hvordan vil de ulike forurensningsgradene påvirke livet i bekken?
- Smådyr i ferskvann
- Bunndyratlas
- Appen Artsorakel fra Artsdatabanken, som forteller hvilken art du har funnet, når du tar bilde av arten