Lag wireframes - Planlegg innhold for mobil - Medieuttrykk 3 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Lag wireframes

Fagartikkel

Planlegg innhold for mobil

Hva er viktig å tenke på når du skal planlegge og utvikle en app eller nettside for mobil?

Alle bruker mobil

Tall fra Norsk mediebarometer 2020 viser at 96 prosent av befolkningen har smarttelefon, og 85 prosent av befolkningen er på internett daglig med mobiltelefonen. Du kommer altså ikke utenom smarttelefonen når du skal designe og gjøre innhold tilgjengelig på nett.

Skal du lage en app eller en nettside for mobil, må designet være . Da finner brukeren fram med en gang og slipper å "gjenlære" navigasjonen til neste gang. Dermed vil han eller hun komme tilbake til appen eller nettsiden.

I utviklingen av appen eller nettsiden må du ta ulike hensyn. Noen gjelder utvikling av innhold for datamaskin, andre er spesifikke for mobiltelefonen.

Hensyn uavhengig av flate

  • Nettsiden skal være lett å forstå for brukeren.

  • Det skal være lett å komme fram til viktig innhold og løse sentrale .

  • Nettinnholdet bør være .

  • Viktig innhold bør komme først.

  • Leseretningen skal normalt være fra venstre til høyre og nedover.

  • Knapper, lenker og menyer skal være tydelig klikkbare.

  • Brukeren skal være orientert om hvilken nettside han eller hun er på, hvor i hierarkiet han eller hun er, og hvordan man navigerer på siden.

Hensyn som er spesifikke for mobilflaten

  • Flaten er mindre og gjør at det er færre valg og mindre innhold som er synlig samtidig enn på skjermen til en datamaskin.

  • Det er et stående (vertikalt) format.

  • Brukeren navigerer med fingrene, trykker på knapper og navigerer sidelengs og nedover med tommelen.

  • Brukeren kan være i farta og leser mindre på mindre tid.

  • Skriving av lange tekster kan være vanskelig for brukeren.

Å lese tekst på mobil

Det kan være vanskelig å lese tekst på en mobil fordi flaten er så mye mindre enn på en nettside på datamaskinen. Det tar lengre tid å lese tekst på en liten skjerm. Hukommelsen til den som leser, er viktigere for å forstå og henge med. Tekster leses nedover med skrolling. Mye tekst gir mye skrolling.

Prioriter innholdet og la det viktigste være synlig og komme først. Mindre viktig innhold kan plasseres et mindre synlig sted eller kuttes. Vurder å legg deler av teksten i ekspanderbare bokser.

Det er viktig å bruke mellomtitler med ulike slik at det blir universelt utformet og lett for brukeren å orientere seg i en tekst. Lange tekster med mange momenter kan med fordel deles opp med punktlister; det gir god lesbarhet på mobil.

Tips til design for mobilskjerm

  • Lag et design som er lett å forstå, og som ikke forvirrer.

  • Innholdsflaten, den store flaten i midten på mobilskjermen, er sentral. Viktig innhold må ligge lett synlig her.

  • Knapper og lenker må være synlige og store nok til å bli trykket på. Det må være tydelig at de er klikkbare. Bruk godt med luft mellom klikkbare elementer.

  • Det er mindre vanlig med store menyer i mobildesign, for det stjeler viktig plass på den lille flaten. En tendens er å lage uttrekkbare menyer, for eksempel en . Den er ofte plassert oppe til høyre eller nederst på siden.

  • Hvis det skal være en trekk-ut-meny, er det viktig at knappen er lett å forstå.

  • Ikoner kan være en god støtte til meny- og innholdsknapper. Bruk universelle ikoner som brukeren kjenner igjen fra andre apper, slik som at et hus er hjem-knappen.

  • Gjør siden skannbar, kombiner tekst og visuelle elementer, bruk titler, og uthev sentrale ord.

Kilder

Nielsen, J. og Budiu, R. (2013). Mobile Usability. New Riders Publishing.

Krug, S. (2014). Don't Make Me Think, Revisited. A Common Sense Approach to Web and Mobile Usability. New Riders Publishing.

Statistisk sentralbyrå. (u.å.). Fakta om Internett og mobiltelefon. Hentet 18. desember 2021 fra https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/faktaside/internett-og-mobil

Statistisk sentralbyrå. (2021, 27. april). Norsk mediebarometer. Hentet 18. desember 2021 fra https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/tids-og-mediebruk/statistikk/norsk-mediebarometer

Skrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 17.12.2021