Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Skriv et filmmanus

Film og filmklipp

Å skape tekst

I mediefaget vil det å skape tekst alltid ha et bestemt formål. Formålet kan være faglig refleksjon eller formidling av et budskap til ei definert målgruppe gjennom et bestemt medium. Når du skaper tekst, må du ha kunnskap både om ulike sjangre og språklige virkemidler.

Tekster har et formål

Mediekommunikasjon er retorisk – det vil alltid ligge et formål eller en hensikt bak et medieuttrykk. Når du skriver, kan hensikten med arbeidet ditt være

  • å vekke følelser

  • å formidle fakta

  • å overbevise noen om noe

Tenk etter

Hva er formålet med

  • en informasjonsbrosjyre

  • et for en bedrift

  • et manus til en filmkomedie

  • en skriftlig drøftingsoppgave i mediefag

Dokumentarisk skriving

Fakta og sannhet står i sentrum når du skriver dokumentarisk. Dokumentarisk betyr at innholdet baserer seg på virkeligheten, at påstander er sanne. Tenk på verbet "dokumentere", som betyr å bevise at det du påstår er sant.

Formålet med dokumentarisk skriving er å formidle noe som er sant om virkeligheten.

  • Eksempler er reportasjer, nyhetssaker, kommentarer og offentlige informasjonssider på nettet. Leksikonartikler, faktabøker, biografier og forskningsrapporter er andre eksempler. Når du skriver fagtekster på skolen, skriver du dokumentarisk. Du søker etter kilder, behandler dem kildekritisk og bruker dem som grunnlag for skrivearbeidet ditt.

Særlige utfordringer i denne sjangeren er å velge presise ord og uttrykksmåter. Det viktigste er at leseren forstår det som blir formidlet, så riktig så mulig. Det skal ikke skapes misforståelser eller forvrengte sannheter og virkelighetsbilder.

Kreativ skriving

Kreativ skriving springer ut av arbeid med idéer eller kreative øvelser. At noe er kreativt, betyr at det er skapt i noens oppfinnsomme hode. Det kan være fantasi fra ende til annen, eller det kan være en beskrivelse av noe virkelig, der opplevelsen av teksten er viktigere enn en presis forestilling om det sanne.

Formålet med kreativ skriving er å gi opplevelser og påvirke følelsene til leseren. Det kan selvfølgelig også være å få utløp for idéer og følelser hos den som skriver.

  • Eksempler på kreativ skriving er manus, reklametekster, sangtekster og romaner.

Utfordringen i kreativ skriving er å bruke virkemidler som treffer leseren. Humoristiske virkemidler skal helst gjøre teksten morsom. Et filmmanus må ha en hovedperson som publikum får et forhold til. Et slagord bør treffe målgruppa.

Film: Å skape tekst

I denne filmen (lengde 8:52) møter du noen kreative unge tekstprodusenter. Fay skriver sanger og lager musikk, Even skriver manus for teaterscenen, Regine lager tegneserier, og Anna blogger.

Video: Applaus! Film & TV / CC BY-SA 4.0

Hybride sjangre

Mange sjangere befinner seg mellom kreativ og dokumentarisk skriving. I manuset til en dokumentarisk film eller en reportasje vil det som regel være innslag av kreative virkemidler. Skriver du godt dokumentarisk, bruker du kreativiteten din til å beskrive virkeligheten på en levende måte.

I kreative sjangere blir dokumentariske metoder brukt i research, og fakta kan brukes som virkemidler for å skape troverdige historier og knytte dem til virkeligheten.

Hvem skriver du for?

Å skrive for seg selv

Mange unge skriver bare for seg selv. Gjennom tekster kan du gi uttrykk for egne tanker, følelser og meninger. Som forfatter har du stor frihet, men det er likevel viktig å ha kunnskap om sjangre, formater og språklige virkemidler.

Skriver du et manus for en kortfilm du vil sende til Amandusfestivalen, er det du som forteller en historie. Men selv om du skriver på vegne av deg selv, bør manuset følge konvensjoner for manusskriving slik at det skal være enkelt for deg å realisere kortfilmen sammen med andre.

Å skrive for en oppdragsgiver

Som elev opplever du rett som det er at læreren din ber deg om å skrive en tekst. Da kan formålet være å sjekke om du kjenner til grunnleggende mediefaglige begreper og teorier, eller om du forstår hvilke krav som gjelder for skriving i medieproduksjon.

De fleste tekstprodusenter innen mediebransjen har en oppdragsgiver. Journalister er gjerne tilknyttet en redaksjon og får oppdragene sine derfra. Manusarbeid er en viktig del av film og tv-produksjon. Andre skriver tekster på oppdrag for et et reklamebyrå, en bedrift eller et politisk parti.

Når du skriver for en oppdragsgiver, må du forsikre deg om at du forstår hvilke forventninger oppdragsgiveren har til teksten, hvilket medium og kanal teksten skal formidles gjennom, og hvem som er den primære målgruppa.

Å skrive for ei målgruppe

Meningen i en tekst skapes ikke bare av den som skriver teksten, men også av den som leser den. Husk at skriftlige tekster kan misforstås eller tolkes på en helt annen måte enn det du hadde sett for deg.

I medieproduksjon er det derfor viktig å tenke på hvem du skriver til, altså hvem som er målgruppa for teksten. Ei målgruppe er en gruppe personer med felles kjennetegn som alder, kjønn, interesser, inntekter og geografisk eller kulturell tilhørighet. Du må utforme innholdet med de mediefaglige teoriene, metodene og verktøyene som passer målgruppa best.

Forfatter og avsender

Forfatteren og avsenderen av en tekst er ikke nødvendigvis den samme. Dersom du skriver en sangtekst eller en blogg, er du både forfatter og avsender av teksten. Men dersom du skriver for en arbeidsgiver, er det arbeidsgiveren som er avsender. Du er bare forfatteren.

Tenk etter

  • En nyhetsnotis – hvem er avsender, og hvem er forfatter?
  • En reklametekst – hvem er avsender, og hvem er forfatter?
  • En lederartikkel i ei avis – hvem er avsender, og hvem er forfatter?

  • En roman – hvem er avsender, og hvem er forfatter?

  • En kortfilm – hvem er avsender, og hvem er forfatter?

Skrevet av Ragna Marie Tørdal, Albertine Aaberg og Ragnhild Tønnessen.
Sist faglig oppdatert 08.01.2025