Reklamer for hodetelefoner på radio - Lag en radiospot om hodetelefoner - Medieuttrykk 1 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Reklamer for hodetelefoner på radio

Arbeidsoppdrag

Lag en radioreklame om hodetelefoner

Dette arbeidsoppdraget vil gi deg en erfaring med reklame i lydformat. Du skal bruke stemmen din, effektlyder og musikk til å lage en radiospot som har til hensikt å reklamere for hodetelefoner.

Ta utgangspunkt i et særpreg ved hodetelefonene og bruk dette som et utgangspunkt for å overbevise lytterne dine om å kjøpe akkurat disse hodetelefonene. Underveis skal du sette deg inn i hva reklame er, hva som er hensikten med reklame, og hva som kjennetegner sjangeren radiospot. Du må også gjøre deg kjent med ulike lydtyper og hvordan disse kan brukes som virkemidler i lydproduksjoner. Oppdraget innebærer at du må gjøre lydopptak, overføre råmateriale til datamaskinen din og redigere lydene i et lydredigeringsprogram.

Slik kan du gå fram for å løse oppdraget:

  1. Sett deg inn hvilke hodetelefoner og øreplugger som fins på markedet. Søk på Internett for å orientere deg om ulike produkter.
  2. Velg et produkt du vil reklamere for, og finn ett særtrekk ved hodetelefonene eller ørepluggene du har valgt. Velg noe som virker interessant, overbevisende eller fascinerende.
  3. Lytt til en eller flere av radiospotene du finner under Tips og triks. Noter hvordan disse er bygd opp med hensyn til dialog, effektlyder og bruk av musikk.
  4. Ta utgangspunkt i særtrekket ved det produktet du har valgt. Skriv en dialog mellom to personer, som handler om hvorfor disse hodetelefonene eller ørepluggene er spesielt bra. Husk å skrive et muntlig manus. Skriv det gjerne på dialekt.
  5. Få med deg en medelev til opptak. Husk å overdrive bruk av tonefall og stemmeklang.
  6. Last råmaterialet opp på datamaskinen.
  7. Finn effektlyder og musikk
  8. Klipp sammen radiospoten. Den skal ha en lengde på fra minimum 20 til maksimum 40 sekunder. Eksporter det ferdige produktet som .mp3-fil.
  9. Gjennomfør refleksjon og egenvurdering.
Skrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 30.04.2018