Produser radioreklame - Utforsk og jobb med lyddesign i radioreklamer - Medieuttrykk 1 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Produser radioreklame

Oppgave

Utforsk og jobb med lyddesign i radioreklamer

Hvilke lydlige virkemidler brukes i radioreklamer? I denne oppgaven skal du selv få prøve deg på lyddesign.

Oppgave 1: Lytt til radioreklamer og svar på spørsmål

Finn tre radioreklamer, og svar på spørsmålene under.

Finn radioreklamer på nettet eller bruk noen herfra:

  1. Info om radioreklamen

    Finn tittel, lengde, hvem som har produsert den, hva slags produkt eller tjeneste den reklamerer for, og hva slags selskap eller organisasjon som står bak.

  2. Lydtyper

    Hvilke lydtyper er brukt? Er dette lydtyper du kunne ha tatt opp selv?

  3. Virkemidler og oppbygning

    Hvilke virkemidler er brukt med tanke på dramaturgi/oppbygning, historiefortelling, lydtyper og i redigeringen? For eksempel justert lydnivå, arbeid med frekvenser og panorering?

    Hvordan oppleves de?

Oppgave 2: Planlegg lydbilder

  1. Hvordan vil du gå fram for å gjøre et lydopptak av stiletthæler på parkett?

  2. Hvordan kan du lydlegge at noen kommer løpende i skogen i full fart?

  3. Se for deg at du er i en mørk, fuktig kjeller, og at en tung, gammel dør åpnes sakte. Hvordan kan du skape dette lydbildet?

Oppgave 3: Gjør lydopptak

Nå skal du gjøre lydopptak og sette sammen minst to ulike lydbilder for å dramatisere og bygge opp en fortelling eller stemning. Jobb med lydnivå, rytme, frekvenser og panorering i redigeringen.

Gjør opptak av minst fire av disse seks lydene:

  • effektlyd av føtter som går (velg selv sted, intensitet og underlag)

  • miljølyd fra et folksomt sted

  • miljølyd i et ikke så hyggelig rom

  • miljølyd og effektlyder i skog

  • effektlyd av en grein som knekkes

  • effektlyd av dør som lukkes

Oppgave 4: Lag en radioreklame

Lag en radioreklame på 10–15 sekunder hvor du legger vekt på et variert lydbilde og dramatisering. Mesteparten av lydene skal du produsere selv. Musikk og eventuelle effekt- og miljølyder skal ha åpen lisens eller creative commons-lisens.

Velg et av disse produktene, og velg målgruppe selv

  1. nytt støyreduserende hodesett fra valgfri produsent

  2. Coca-Cola på 0,33-litersboks

  3. Kvikk Lunsj

Relatert innhold

Fagstoff
Lyddesign i radioreklame

Hvordan kan du skape en radioreklame som gjør at lytteren blir værende og blir interessert i budskapet? Lytt og lær mer om lyddesign i radioreklamer.

Skrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 01.06.2021