Lovverk og etisk ansvar i markedsføring

Lag en film med tittelen Lovverk i markedsføring. Jobb gjerne i grupper på to til fire.
Tips til innhold i filmen:
Si noe om hvorfor vi har lover og regler.
Nevn hvilke lovverk som er viktige for oss i markedsføringssammenheng.
Forklar og gi eksempler, slik at innholdet i lovene kommer tydelig fram.
Fortell hva som skjer dersom lovene ikke blir fulgt.
Lag en kort videoforelesning der du presenterer et selvvalgt tema knyttet til lovverk og etisk ansvar i markedsføring. Videoforelesningen skal vare i maksimalt fem minutter.
Krav til videoforelesningen
- Videoen skal lages for én av følgende målgrupper – du velger selv hvilken: barn i alderen 8–10 år, elever i videregående skole eller eldre over 65 år.
- Du skal forklare temaet med dine egne ord, men på en måte som er tilpasset målgruppa. Tenk gjennom hvordan du snakker, og hvordan du presenterer stoffet, for å nå målgruppa.
- Det skal komme fram at du har undersøkt og tenkt gjennom ulike sider ved emnet ditt. Prøv å gi mottakerne dine ny innsikt og forståelse.
Forslag til temaer å velge mellom
markedsføringsloven
åpenhetsloven
- varemerkeloven
- forbrukerkjøpsloven og andre forbrukerrettigheter
Har du et annet forslag til tema? Snakk med læreren din og hør om temaet kan passe.
Slik lager du videoen
Du kan lage en videoforelesning på mange ulike måter. En effektiv metode er å veksle mellom ulike visuelle elementer, for eksempel PowerPoint-lysbilder og et halvnært utsnitt av deg mens du snakker. Du kan også vise en presentasjon i PowerPoint og snakke i bakgrunnen. Det finnes mange gratis programmer som du kan bruke for å ta skjermopptak.