Forbedre nettsider ved hjelp av innsiktsarbeid - Varmekart: Hvor klikker brukerne? - Mediesamfunnet 3 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Forbedre nettsider ved hjelp av innsiktsarbeid

Oppgave

Varmekart: Hvor klikker brukerne?

Studer et varmekart (heatmap) av ei nettside og se hvor brukerne klikker. Forstår brukerne designet, og hva er de mest interessert i på nettsida?
Tilgjengelighet

Denne oppgaven er vanskelig å besvare for personer med synshemming og for fargeblinde personer.

En annen ressurs som kan være aktuell å jobbe med i stedet, er artikkelen Bruk målinger og brukerrespons for å forbedre et nettsted.

Et varmekart lar deg se hvordan brukeren bruker ei nettside. Gult, oransje, rødt og rosa er varme farger, og blå- og grønntoner er kalde farger. Det som er rødt på et varmekart, har svært mange klikk, oransje og gult har en god del klikk, og blått har noen klikk, men ikke så mange som de røde og gule områdene. Slik finner du ut hvordan brukere navigerer, og hva de trykker på.

Undersøk varmekartet

Skjermbildet nedenfor er fra faget samfunnskunnskap på NDLA.

  1. Hvilke elementer blir trykket på på sida?

  2. Hvor på sida er de mest populære elementene?

  3. Ser det ut som det blir trykket på noe som ikke er klikkbart? Hva er det, i så fall, og hvorfor tror du det skjer?

  4. Er det noe som ser trykkbart ut, som ikke blir trykket på? Hvorfor tror du det er slik?

  5. Oppsummer det du har observert på varmekartet, og svar på spørsmålene:

  • Har brukerne forstått designet?

  • Hva er de mest interessert i på nettsida?

nettsida Hotjar kan dere prøve Hotjar varmekart og lese mer om hvordan man kan analysere varmekart. For å bruke dette verktøyet, må du registrere deg med egen e-postadresse. Vær oppmerksom på at tjenester med innlogging kan samle data om brukerne sine.

Skrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 10.02.2022