Nordiske land som merkevarer - Mediesamfunnet 2 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Nordiske land som merkevarer

De nordiske landene blir oppfattet som ganske like av utenlandske turister. Hvert av landene har jobbet fram sin merkevare, og de aller fleste kjenner vel til begrepet "Det er dejlig å være norsk i Danmark"? Hva er Norges styrke i konkurransen om turistene?

Turistattraksjoner

Utenlandske turister opplever de nordiske landene som ganske like. Hvordan presenterer landene seg for turistene? Hva gjør nabolandene våre for å lokke til seg turister? Hva oppfatter turistene som attraktivt?

Turistattraksjoner kan være steder, gjenstander og hendelser som har spesiell interesse for turister. Typiske eksempler er historiske steder, monumenter, dyreparker, fornøyelsesparker, museer og kunstgallerier, byggverk (slott, skyskrapere, broer), nasjonalparker og natur.

I nærheten av turistattraksjonene er det gjerne en høy konsentrasjon av servicetjenester rettet mot turistene.

Hva er en turistattraksjon?

Les mer om turistattraksjoner på Wikipedia

Merkevaren Norge

Norge er et attraktivt ferieland og et populært reisemål for besøkende både fra våre naboland og fra resten av verden. Mange dansker besøker Norge i vinterferien for å stå på ski, men den største delen av turistene kommer i sommersesongen. Det er først og fremst natur og kultur utenlandske turister ønsker å oppleve i Norge, og fjordene på Vestlandet er veldig populære.

Relatert innhold

Fagstoff
Merkevaren Norge

Har du noen gang tenkt på at Norge er en merkevare og har en nasjonal merkevarestrategi? Hva tenker du kjennetegner merkevaren Norge?

Merkevaren Sverige

Sverige er nordmenns mest besøkte ferieland og et populært reisemål for hele familien. Mange nordmenn reiser rett over landegrensen for å handle, da prisene generelt er lavere i Sverige enn i Norge.

www.visitsweden.com kan du lese hvordan Sverige presenterer seg som turistland.

Merkevaren Danmark

Med lun humor og selvironi har den rundt 20 år gamle kampanjen "Det er dejlig å være norsk i Danmark", som du kan se på YouTube, etablert seg som en av Danmarks sterkeste merkevarer. De siste årene har antall norske overnattinger i Danmark ligget stabilt på ca. 2,5 millioner per år.

Hva er det som gjør det så godt å være norsk i Danmark? Er det et godt glass blant gode venner? Er det de deilige, høye smørbrødene? Er det den danske holdningen til det gode liv? Er det de endeløse, hvite strendene? Er det feststemningen?

Listen er lang. Hva er ditt Danmark? På Facebook oppfordrer den danske turistorganisasjonen oss til å sende inn minner, opplevelser og bilder fra reiser rundt omkring i Danmark.

Hos VisitDenmark kan du lese mer om hvordan Danmark presenterer seg som turistland.

Merkevaren Finland

Nesten to tredjedeler av Finland er dekket av skog, og med sine 187 000 innsjøer er Finland det landet i verden som har flest innsjøer i forhold til størrelsen.

Her er et eksempel på hva landet legger vekt på for å tiltrekke seg turister:

«Finland is full of interesting contrasts, such as the four seasons, the midnight sun and the period of darkness, urban and rural, East and West – you name it.»

Finland utfordrer Norges «eiendomsrett» til midnattssola og nordlyset som turistmagnet. Hos VisitFinland kan du lese mer om hvordan Finland presenterer seg som turistland.

Merkevaren Island

Island er en vulkansk øy og veldig ulik de andre nordiske landene. Øya er en republikk, og den ligger like sør for Polarsirkelen. Det meste av landskapet består av store lavaområder og mange isbreer.

Geysirer, vulkaner, varme kilder, islandshester og et landskap som har blitt populært gjennom TV-serien Game of Thrones, har ført til en skikkelig turistboom til øya.

Øya er spesielt kjent for attraksjonen Den blå lagunen, som har bidratt til Islands popularitet. I filmsnutten "Welcome to the Blue Lagoon Iceland" på YouTube kan du se hvordan turistattraksjonen presenterer seg for turister (kun engelsk tekst).

Filmen handler om

Denne lille videosnutten viser hva du som turist skal gjøre når du besøker Den blå lagunen. Vi følger et ungt par fra de ankommer attraksjonen, gjennom innsjekk, garderober, bad og behandling til utsjekk og bespisning.

Skrevet av Cathrine Meyer Johansen og Kjell Rosland. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 04.02.2019