Mediebruk og mediepåvirkning - Utforsk mediebruk blant barn og unge - Mediesamfunnet 2 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Mediebruk og mediepåvirkning

Arbeidsoppdrag

Utforsk mediebruk blant barn og unge

Medietilsynet utgir med jevne mellomrom rapporter om mediebruk blant barn og unge fra 9 til 18 år. Lag en nyhetsartikkel der du formidler de viktigste funnene i rapporten.

Arbeidsoppdrag

I dette oppdraget skal du studere en skriftlig rapport og bruke den som kilde i en . Før du begynner, bør du sette deg inn i fagartiklene på NDLA om mediebruk blant barn og unge, hvordan du leser og bruker statistiske data, og hvordan du som journalist bygger opp en nyhetsartikkel.

  • Søk opp rapporter om mediebruk blant barn og unge på nettsidene til Medietilsynet. Noter ned de funnene i siste utgave av rapporten Barn og medier som du mener har størst .
  • Velg ut ett funn i undersøkelsen som nyhetsartikkelen din skal handle om, og bestem deg for hvordan du vil vinkle saken. Delrapportene gir gode hint når du skal velge. Det er smart dersom elevene i klassen din tar utgangspunkt i ulike deler av rapporten og velger hver sin .
  • Skriv en nyhetsartikkel basert på opplysningene du finner i rapporten. Lengde: maks 500 ord.
  • Ta egne bilder eller velg aktuelle bilder i NTBs eller NDLAs bildebase. Husk å oppgi fotograf, leverandør og lisens, og at bilder av personer må være modellklarert.
  • Del nyhetsartikkelen med de andre i klassen, og be om en kritisk vurdering av måten du har vinklet saken og presentert statistikk på i nyhetsartikkelen din.

Relatert innhold

Fagstoff
Å lese statistikk

Hva er det viktigste man bør se etter når man skal lese statistikk?

Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 17.11.2020

Siste steg i læringsstien

Du er nå på siste steget i læringsstien Mediebruk og mediepåvirkning