Lek youtuber - Strømmende underholdning - Mediesamfunnet 2 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Lek youtuber

Fagartikkel

Strømmende underholdning

Vi bruker mye tid i mediehverdagen vår på underholdning. Vi ser filmer på Netflix. Vi hører på musikk, eller gamer. Å jobbe med underholdning handler om å lage målgrupperettet innhold som vekker følelser og gir virkelighetsflukt. Trenger vi underholdning?

Hva er underholdning?

Tullevideoer på nettet, mobilspill, TV-show og humorprogrammer. Alt dette er eksempler på medieinnhold som er laget for å underholde deg.

Begrepet "underholdning" betyr å muntre eller more. Når du underholdes av noe, kan det vekke positive følelser. Innholdet er gjerne "feelgood", det vil si at det ikke problematiserer noe og krever for mye anstrengelse. Underholdning kan være humoristisk, passe spennende, fullt av følelser og estetisk tiltalende.

Etablerte TV-formater som Mesternes mester og Paradise Hotel kan gå i flere sesonger, fordi de klarer å underholde og engasjere målgruppene sine. Mye av underholdningen som produseres, er lett tilgjengelig, gjenkjennelig og i en forståelig form.

Underholdning i alle kanaler

I dag har du muligheten til å bli underholdt i mange kanaler og i ulike formater. Du kan for eksempel se innholdet via mobilen, datamaskinen eller fjernsynet. YouTube, sosiale medier og strømming av film- og TV-tjenester er noen av medietypene som gir deg rask og enkel tilgang til underholdningsinnhold.

Underholdningsindustrien er stor med mange aktører og ulike yrkesveier. Du kan for eksempel jobbe med underholdning innenfor TV, radio, spillindustrien, musikk, film og digitale medier.

Blant verdens største distributører av underholdning er Disney, Google, Netflix, Comcast, Nintendo og Warner Bros.

Hvorfor trenger vi underholdning?

De fleste av oss er enige om at det er viktig å følge med på nyhetene. Men hvorfor er underholdning nødvendig?

Vi kan si at underholdning dekker flere menneskelige behov:

  • Behovet for å holde seg oppdatert er ett av dem. Har vi sett den samme kinofilmen, kan vi snakke om det i friminuttet.
  • Underholdning kan også virke samlende. Store TV-begivenheter som olympiske leker og Eurovision Song Contest kan få oss til å føle at vi hører til i det norske fellesskapet, og til og med i Europa eller hele verden. De fleste av oss liker å kjenne på at vi er en del av noe større.
  • Underholdning kan også dekke behovet for virkelighetsflukt. Vi må tillate oss å glemme hverdagen og slappe av iblant. Da kan det føles godt å flykte inn i et spill eller en serie.
  • Dessuten: Vi trenger å le, og more oss. Det er viktig for livskvaliteten vår. Da kan en morsom video i sosiale medier være akkurat den atspredelsen vi trenger. Under den alvorlige korona-pandemien i 2020–21 fikk for eksempel humorserien Førstegangstjenesten (NRK) med Herman Flesvig høye seertall. Kanskje humoren ga folk en etterlengtet lattersalve og virkelighetsflukt? Her er et klipp fra serien, "Ola Halvorsens koronatips".
Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 20.01.2021