Holdningskampanje for å resirkulere gamle mobiltelefoner - Mediesamfunnet 2 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Holdningskampanje for å resirkulere gamle mobiltelefoner

At det i dag er mange dyr i verden som er i ferd med å dø ut, visste du sikkert. Men visste du at den gamle mobiltelefonen din kan være med på å redde noen av dem?

Den demokratiske republikken Kongo er et land beryktet for sin gruvedrift og utvinning av mineraler og metaller til produksjon av mobiltelefoner. I takt med økt gruvedrift får blant annet gorillaene mindre leveområder og blir i større grad et lettere bytte for ulovlig jakt. For å forhindre denne utviklingen oppfordrer nå forskere i Australia oss til å gjenvinne gamle mobiltelefoner.

Relatert innhold

Fagstoff
Endringer i markedene

Et marked er en gruppe kjøpere og selgere som handler bestemte varer og tjenester. Markedene styrer utviklingen rundt tilbud og etterspørsel.

Oppdrag: Planlegg en holdningskampanje

Hensikten med en holdningskampanje er å få folk til å endre holdninger og atferd. Forutsetningen for en vellykket holdningskampanje er grundige undersøkelser, definisjon av målgrupper og god planlegging av kommunikasjon.

Det finnes mange gode grunner til å resirkulere både mobiler og annen elektronikk. Det er ikke bare viktig å unngå at mobilen blir kastet i annet avfall, det er også viktig å unngå at den blir liggende hjemme i skuffer og skap. Ved å resirkulere mobiltelefoner kan metallet i mobiltelefonen benyttes på nytt. Hvis en mobiltelefon eller annet farlig avfall blir sortert feil, kan dette ha store konsekvenser for miljøet.

Kommunen du bor i, har bedt dere om å planlegge en holdningskampanje. Kampanjen har som mål å oppfordre elever på videregående skole til å resirkulere gamle mobiltelefoner, og til å bruke de gamle så lenge som mulig.

Dere har ansvaret for

  • å planlegge en holdningskampanje ved å formulere budskap, vurdere virkemidler, lage skisser og planlegge en miks av kommunikasjonskanaler
  • å skrive et refleksjonsnotat der dere forklarer valgene deres
Lærer tar stilling til:
  • hvorvidt det skal utvikles innhold til holdningskampanjen, som i så fall skal vises fram for klassen
  • hvorvidt det skal gjennomføres en aktivitet som kan vekke oppmerksomhet, for eksempel en aksjon for å samle inn gamle mobiltelefoner blant elever og ansatte på skolen
Skrevet av Cathrine Meyer Johansen, Jone Nikolai Nyborg, Albertine Aaberge og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 16.01.2021