Flermedial historiefortellende journalistikk

Journalistiske arbeidsmetoder må ligge i bunn når du utvikler, produserer og publiserer multimedial journalistikk. Du må være like nøye med presseetikk, kildebruk og åndsverksloven som i andre journalistiske produksjoner.
En digital journalistisk historie formidles gjennom skjerm og er satt sammen av mange medietyper, som tekst, foto, illustrasjoner, video og interaktiviteter. Digitale historier kan avvike fra det øvrige oppsettet til nettavisa. De kan for eksempel presenteres som en journalistisk skrollhistorie og fylle hele skjermen. Skjermmediet gjør det dessuten mulig å lenke mellom ulike nettsider og nettressurser ved hjelp av hyperkoblinger og embedding (innbygging).
Utgangspunktet for arbeidet er likevel journalistisk: Hva er saken? Hvilke forhold skal vi avdekke? Og hvordan skal vi formidle en god, fengende historie til et publikum?
Tenk over
Ifølge Mario García, en journalist som har spesialisert seg på digital historiefortelling, har du mellom fire og seks sekunder for å huke tak i leseren.
Er du enig i at det stemmer?
Den gode historien må ligge i bunn også i historiefortelling på digitale flater. Fortellinga kan være underholdende og humoristisk, eller den kan være følelsesfylt, men uansett er det viktig at publikum kan kjenne seg igjen og bli berørt. I tillegg skal opplevelsene fungere sammen med saklighet og faktaformidling. Journalistiske skrollhistorier er ofte et resultat av gravesaker som går i dybden.