Hopp til innhold
Oppgave

Planlegg innhold i sosiale medier

Gjør som profesjonelle medieprodusenter: Lag en plan for innholdet ditt i sosiale medier.

Stjernene på Instagram, TikTok og YouTube bruker tid på å planlegge innholdet sitt. Målet med dette oppdraget er å gjøre deg mer bevisst på hvordan du kan planlegge publiseringsklart innhold som treffer målgruppa di. Suksess i sosiale medier krever arbeid og innsats.

Oppdraget: Planlegg SoMe-innhold

Du skal planlegge innhold som skal publiseres i sosiale medier i en uke. Du bestemmer selv målgruppe, publiseringskanal og antall innlegg.

1: Gjør forarbeidet

  • Bestem type innhold: Tenk på noe som du kan mye om, som engasjerer deg, eller som du er opptatt av. Eksempler kan være mote, gaming, mat, film, sport eller humor.
  • Velg målgruppe: Hvem ønsker du å nå? Er det kanskje seksåringer, jevnaldrende eller menn over femti som gamer?
  • Sosiale medier-kanal: Vil du publisere på Instagram, på TikTok, i en blogg, på YouTube? Tenk over hvilke medier målgruppa di bruker.

2: Lag en innholdsplan

Når du har valgt type innhold, målgruppe og publiseringskanal, kan du begynne å planlegge innholdet ditt. Tenk over hvordan du kan lage innlegg som treffer målgruppa di. Du vil jo ha mange følgere. Skal du skape innlegg som inviterer til interaksjon? Kan du finne på noe som engasjerer, som gjør at innholdet ditt spres videre til nye brukere?

Opprett en digital innholdsplan:

  • Skriv en kort innledning om hva slags innhold du planlegger, og hvilken målgruppe og publiseringskanal du har valgt.
  • Lag en kort beskrivelse av hvert planlagte innlegg. Få med når du vil publisere, og forklar hvorfor du mener dette er lurt.
  • Begrunn hvorfor du mener innholdet ditt vil fenge målgruppa di.
  • Til slutt skal du og en medelev vurdere hverandres innholdsplaner. Passer innholdet til målgruppa? Er det riktig kanal, og passer publiseringstidspunktene?

Ekstraoppgave: Produser!

Lag noe av innholdet som du har planlagt. Avtal med læreren din hva du vil gjøre, og hvor lang tid du kan bruke på det.

Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 29.01.2021