Etos, logos og patos i reklame - Lag en salgsplakat - Mediesamfunnet 1 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Etos, logos og patos i reklame

Arbeidsoppdrag

Lag en salgsplakat

Produser en salgsplakat for å selge en gjenstand. Bruk det du har lært om argumentasjon og retorikk i utformingen.

Nå skal du bruke det du har lært om argumentasjon og retorikk for å få solgt en gjenstand. Du må tenke gjennom hvordan du argumenterer og bruker retoriske virkemidler i egen produksjon.

Oppdraget er å lage en plakat for å selge en gjenstand. Målgruppa er medelevene dine.

Plakaten må inneholde

  1. en fengende tittel som vekker interesse
  2. tekst som spiller på alle de tre retoriske appellformene (etos, logos og patos)
  3. illustrasjon eller bilde

Tips til hvordan du kan argumentere for å overbevise

  • Bruk flertallsknepet (det flertallet gjør, er riktig).
  • Bruk autoriteter eller eksperter.
  • Skaff deg troverdighet.
  • Finn fakta.
  • Appeller til mottakerens verdisyn og/eller holdninger.
  • Vær oppriktig.

Gi hverandre tilbakemelding

Når du er ferdig, skal du vise og forklare plakaten din til en medelev. Still hverandre følgende spørsmål:

  1. Vekker tittelen min interesse?
  2. Spiller plakaten på både etos, logos og patos?
  3. Hvordan fungerer bildet eller illustrasjonen i samspill med teksten?
  4. Blir du overbevist til kjøp? Hva kunne ha vært bedre?

Ting dere kan prøve å selge

Dere kan gjerne finne på egne ting dere kan selge også, men prøv da å komme på ting som ligner litt på forslagene under.

  • kasse med kortklipte Barbie-dukker
  • 50 tannbørster
  • Kaptein Sabeltann-hatt som mangler fjær
  • ubrukte gifteringer gravert med "A+M"
  • FM-radio med kassettspiller
  • 100 pakker nudler
  • sjakkspill uten konger
  • russedress fra 2020
  • DVD-spiller
  • klippekort på Brun og Blid som går ut om én uke
  • skidress fra 80-tallet
  • 50 ulltepper fra SAS
  • treski og staver
Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 05.03.2020

Siste steg i læringsstien

Du er nå på siste steget i læringsstien Etos, logos og patos i reklame