Å skape holdninger og endre adferd - Reklame, målgruppe og merkevarebygging - Mediesamfunnet 1 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Å skape holdninger og endre adferd

Oppgave

Reklame, målgruppe og merkevarebygging

Oppgave 1

  1. Søk på nettet etter reklamefilmer. Finn en reklamefilm for et produkt der målgruppa er personer over 50 år.
  2. Finn deretter en annen reklamefilm for et produkt som er rettet mot en kjønnsbestemt målgruppe.
  3. Forklar hvorfor du mener reklamefilmen er rettet mot nettopp disse målgruppene.
  4. Hva vil reklamefilmene at målgruppene skal vite om produktet?
  5. Hvilke forventninger vil reklamefilmen at målgruppene skal ha til produktet?
  6. Sier reklamen noe om hva som er grunnen til at kunder i målgruppa skal kjøpe produktet?
  7. Presenter for klassen det du har funnet ut.

Oppgave 2

  1. Har du noen gang trykket «liker» på et oppslag om et produkt eller et firma i et sponset innlegg på Facebook? I tilfelle, hvilke?
  2. Har du deltatt i en quiz eller en konkurranse som fremmer et produkt eller en merkevare? I tilfelle, hvilke?
  3. Har du endret synet ditt på det produktet eller den bedriften som kjørte konkurransen?
  4. Har du handlet produkter som følge av å ha deltatt i en sosial kampanje?
  5. Diskuter svarene med en klassekompis. Er denne formen for markedsføring en smart måte å nå unge mennesker på?

Oppgave 3

Diskuter i klassen:

  • Er det kult å gå med klær som har merker på seg?
  • Hva kjennetegner de merkene som regnes som kule?
  • Hvorfor har enkelte merker mer verdi enn andre?
Skrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 14.05.2018

Siste steg i læringsstien

Du er nå på siste steget i læringsstien Å skape holdninger og endre adferd