Stigmatisering og fordommer i mediefortellinger - Skriftlig oppgave: Brølet fra bygda - Medie- og informasjonskunnskap 2 - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Stigmatisering og fordommer i mediefortellinger

Oppgave

Skriftlig oppgave: Brølet fra bygda

Øv deg på å løse en skriftlig oppgave som handler om kulturell identitet, konflikter mellom by og land og medialisering.

Målet med oppgaven er

  • å vise at du kjenner til og forstår sentrale begreper som handler om kultur og medialisering

  • å vise at du kjenner til noen grunnleggende teorier om kulturell identitet

  • å vise at du forstår hvordan globalisering, urbanisering og medialisering påvirker den oppfatningen vi har av oss selv, og av andre mennesker

Oppgave 1) Forklar disse begrepene

  • medialisering

  • kulturell kapital

  • urbanisering

  • stereotypi

  • fordom

Oppgave 2) Forklar en kulturteori for en 10.-klassing

Forklar med egne ord David Goodharts teori om sammenhengen mellom kulturell identitet og faktorer som tilknytning til hjemsted, utdanningsnivå og verdisyn.

Forklaringen skal være så enkel at den er mulig å forstå for en elev som går i 10. klasse på ungdomsskolen.

Oppgave 3) Medier og kultur

I forbindelse med stortingsvalget i 2021 dukket det opp mange fortellinger i mediene om folkelig opprør i Bygde-Norge, rettet mot det som ble omtalt som maktelitens kulturarroganse. Slike fortellinger kommer for eksempel til uttrykk i NRKs dokumentarserie Brølet fra bygda.

Forklar hvordan Goodharts kulturteori kan brukes som forklaring på det NRK omtaler som "brølet fra bygda".

Gjør rede for hvordan journalistikk og fiktive mediefortellinger kan bidra til å skape respekt for og forståelse mellom ulike samfunnsgrupper i Norge, men også forsterke stereotypier og fordommer. Bruk aktuelle medieuttrykk som eksempler.

Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 20.01.2022

Siste steg i læringsstien

Du er nå på siste steget i læringsstien Stigmatisering og fordommer i mediefortellinger